vrijdag 12 oktober 2012

Sweden vs. The Netherlands

Na een maand of drie, leek het me wel een idee om eens een vergelijking te maken tussen mijn nieuwe thuis en mijn echte thuis ;)!
Hoe kom ik op dat idee? Mijn leraar vroeg de afgelopen les: wat ben je nou tegen gekomen in Zweden, waar je je echt aan stoorde of waar je om moest lachen? Vanavond bedacht ik me, dat is misschien wél blog-waardig!!

Ik heb zelf dan een aantal categorieën bedacht! & als er nog lezers zijn die hierna nog benieuwd naar iets zijn, is dat natuurlijk aan te geven op Facebook!


Landschap

Is dat niet een vertrouwd gezicht ;)?
Zoals alle Nederlanders inmiddels wel weten, ons land is plat :P! en nee, voor de Limburgse lezers onder ons, die paar heuveltjes in het zuiden maken het echt niet heuvelachtig! Ook al werd ik van te voren gewaarschuwd met "Zweden is echt niet zo bergachtig als Noorwegen hoor, het is daar gewoon plat" - daar ben ik het niet helemaal mee eens! Zweden is best berg/heuvelachtig, zeker als je het Noorden van het land bekijkt, of meer landinwaarts richting de grens met Noorwegen (Zweden en Noorwegen worden immers gescheiden door een bergketen).
Het plaatje wat ik van "Nederlands Landschap" heb uitgezocht is misschien een beetje een ideaal beeld, want laten we eerlijk zijn: zoveel groen is er niet meer in Nederland.. maar ja we zijn ook een HEEEEL stuk kleiner dan Zweden.
Nederland is een land van water, met name omdat we bekend staan om het feit dat we ons goed weten te weren er tegen. Als ik hier op ga vergelijken denk ik dat Zweden een ook een goede duit in de zak kan steken. Het land kenmerkt zich door grote wateroppervlakken, waarvan 3 insane grote meren (waarvan 1 bij Stockholm, Lake Malären). Verder is er ONTZETTEND veel groen, bomen ZAT, niet te missen waar je ook gaat, zelfs in centrum Stockholm. Misschien wel een van de grootste verschillen is de ontzettende hoeveelheid ruimte - niet gek Zweden zie je nog op de wereldkaart, voor Nederland heb je een vergrootglas nodig..



<- Een mooi kiekje overdag, het gaf de meest herkenbare karakteristieken wel weer vond ik: Water, Bomen, Heuvels en Ruimte!

 










Dit vind ik zelf een van de mooiste dingen die je kan zien in Zweden. Ook vanavond gloeide de lucht weer helemaal, was ook te zien vanuit mijn kamer, mooi oranje/rood/roze. & dat gecombineerd met een mooi uitzicht over het landschap van Zweden is echt een waardig kiekje                 ->






Demografie
(De wetenschap die de kwantitatieve aspecten van de bevolking bestudeert)

Inwoner aantal
Nederland:16,742,993
Zweden: 9,514,406

Bevolkingsdichtheid
Nederland: 395 inwoners per km2
Zweden: 20.6 inwoners per km2

Grootste Steden

Nederland: 1. Amsterdam (790,044)
                2. Rotterdam (616,250)
                3. Den Haag (501,725)
Zweden: 1. Stockholm (2,019,182)
             2. Gothenburg (926,654)
   
         3. Malmö (635,224)


Taal
Nederland: Nederlands (Doh.) en de erkende tweede taal Fries (wist niet dat we dat ook al erkende....)
Zweden: Zweeds (DOH!!) en ook een erkende tweede taal namelijk; Fins! er is een erkende minderheid die dat spreekt dus is het de officiële tweede taal.


Religie
Nederland: Een van de minst religieuze landen blijkt, maar 33% van de bevolking heeft een "religie/geloof" en dit is over het algemeen Christelijk (Protestants en Katholiek, ook al lijkt protestants de overhand te hebben).
Zweden: Anders dan in Nederland zijn volgens de laatste cijfers 71% van de bevolking (2009) lid van de kerk, wat dan wel weer raar is, is dat het ook meteen een van de meest atheïstische landen is die er bestaat. Namelijk 85% van de bevolking zegt niet te geloven in "God" of elk ander soort hogere geest/spirit. Tegenstrijdig zou je zeggen, maar van wat ik proef... zeg ik dat het tweede waarschijnlijk het meest waar is.

School

Nederland: Bij ons ben je leerplichtig tussen de leeftijd van 4-16 en ze noemen het "gedeeltelijk" leerplichtig tussen 16 en 18.
Zweden: Leerplicht is van 6-16 jaar en tussen de leeftijd van 1-5 hebben kinderen een gegarandeerde plek in kleuterschool! (kindergarten) - wat zouden Nederlandse ouders dat toch fijn vinden... of niet? Ook al lijken de eisen minder streng bij ons, 32% van de Zweedse bevolking heeft een tertiair diploma en dus opleiding afgerond... dat kunnen de Nederlanders niet zeggen. (tertiair betekend hogere opleiding gegeven door "Colleges" en Universiteiten)

Geografie

Voor de slaperige onder ons, bruine vlek aan Noordzee = Nederland. Grote oranje vlakte op de kaart = Zweden.



Nederland is zo'n 41,543 km2 groot, tegenpool in deze vergelijking: Zweden 449,964 km2.
Zweden heeft 25 provincies, Nederland zoals we hopelijk allemaal weten 12.
Zo'n 15% van Zweden ligt in/boven de poolcirkel - ook te zien op het plaatje. 

Zoals ik al eerder ook wel heb laten vallen, dat Zweden zover noordelijk ligt zorgt ervoor dat het in de winter heel snel donker word. Voordat ik hier kwam snapte ik ook niet waarom er Midzomer werd gevierd. Dit word je al snel duidelijk als je weet dat het gedurende de echte zomer, nooit donker word in het verre noorden (24/7 licht) en in de winter word het er vice versa nooit licht. Dit zorgt er wel voor dat je het Noorderlicht daar heel goed kan zien als je geluk hebt - dit zou echt een van mijn grootste wensen zijn.. die ben ik bang niet in vervulling gaat komen. 
Als je HEEL HEEL lucky bent, kan je het zelfs in Stockholm zien, of net ten noorden van Stockholm. Het schijnt een van de mooiste gezichten ter wereld te zijn en dat geloof ik maar al te graag. Nature at it's best: Aurora Borealis.

Geen geintje.. Dit is ECHT in Zweden.

 Stockholm vs. Amsterdam

Afgezien van het feit dat Stockholm vele malen groter is dan Amsterdam, ben ik bang dat ik onze hoofdstad toch wel moet teleurstellen.
Mijn persoonlijke mening is dat Stockholm als stad, veel mooier is. Dit kan natuurlijk ook komen omdat ik gewend ben aan de Nederlandse standaard en dit allemaal nog nieuwe en leuk is. Toch, als ik puur naar de feitjes ga kijken doen de Zweden het toch iets beter.

Stockholm is groener dan Amsterdam, 33% van de stad bestaat uit groenvoorzieningen. Dat AMS dit niet heeft komt misschien wel door het algemene lack aan groen in Nederland :P?! Ik ben geen treehugger maar natuur kan ik altijd wel appreciëren! De grachten in Amsterdam zorgen voor een leuke sfeer, Stockholm heeft echter ook veel water en in een grotere hoeveelheid xD!
Ook is er meer niveau verschil in Stockholm wat zorgt voor leuke uitzichten, dit niveau verschil zit ook aangebracht in de winkelcentra - ik denk mede omdat het in de winter boven de grond niet is te harden.
Amsterdam heeft 1 vliegveld - Schiphol - Stockholm heeft er 3 - Arlanda, Bromma en Skavsta. Meer is niet altijd beter, ik denk dat Schiphol wat dit betreft het zeker wint in hoe het uitziet en de ligging in het algemeen (veel dichterbij!). Maar moet wel zeggen de Zweden verzorgen uitstekend vervoer omdat het iets verder weg is :)! 

Verder denk ik dat Stockholm gewoon meer een "wereldstad" is als we ze al zo kunnen noemen. Dan niet "wereldstad" maar misschien een "Europese stad", ze hebben alles, grote havens, uitstekend openbaar vervoer, vliegvelden, cultuur, geschiedenis, winkels, politiek etc. In Nederland is deze taak gewoon iets meer verdeeld, Amsterdam het vliegveld, Rotterdam de haven en Den Haag de regering.
Reisorganisaties noemen Stockholm wel eens "The Capital of Scandinavia" , de Zweden zelf vinden dit natuurlijk uitermate overdreven maar de stad moet wel gepromote worden! Als ik het mag zeggen, denk ik dat het niet zo heel zwaar overdreven is, kunnen het veel kleinere Reykjavik, Oslo en Kopenhagen met Stockholm competen...? Ik weet het niet zeker, in grote komen Oslo en Reykjavik niet eens in de buurt ook al zullen ook deze steden vast hun charmes hebben. Kopenhagen is net iets kleiner dan Stockholm, maar ligt in het veel kleinere Denemarken. Voor zover ik het mag zeggen, met mijn herinneringen aan Oslo (wat zeker niet verkeerd was) is Stockholm echt wel de hoofdstad van Scandinavië. Deze stad heeft voor ieder wat wils!

Zweeds vs. Nederlands

Ook al schrijven we met dezelfde letters (uuh de zweden hebben wel een aantal klinkers meer.. 3 a´s, 2 o´s). Een Nederlander kan als ze het horen geen gehakt kneden van Zweeds en zo kan een Zweed ook niks maken van Nederlands. Als we het kunnen lezen (voor beide partijen trouwens) word het al een stuk beter! Dan kunnen we er meestal wel IETS van maken, maar als nog niet voor de volle 100%.
Als Nederlander is Zweeds leren niet zo heel ingewikkeld (als je er de tijd voor hebt), we kennen de klanken die worden gemaakt, je moet ze alleen aan een aantal andere letters koppelen. Zins opbouw is ook iets anders, en Zweden kennen geen vervoegingen van werkwoorden maar daarin ruil voor kennen ze wel vervoegingen van zelfstandige naamwoorden :P!
Ik vind het inmiddels een leuk taaltje om te horen en het lijkt me nog leuker om ook te kunnen spreken, maar daar heb ik voor een gesprek niet genoeg woordenschat voor. Als je bij Zweedse mensen woont, is het een stuk makkelijker en leer je een stuk sneller. 


Om mijn vergelijkingsblog maar af te sluiten (gezien de tijd), kwam ik een aantal dagen terug een aantal grappige vertalingen tegen van Zweedse begrippen. Die ga ik natuurlijk met jullie delen!

Grönsaker: Groenten! als je het vertaalt is het niets meer dan "groene dingen"  
Jordgubbar: "Jord" betekent aarde/grond en "gubben" is een liefkozen naam die "oude man" betekent.. samen gevoegd: kleine oude aard mannetjes?
Snuvig: Vind het gewoon een cute woord! Als je verkouden bent en je loopt te snotteren en je doet eigenlijk constant "sniffsniff" dan ben je Snuvig! xD
Bajskorv: "poep saucijs" - nou krijg al meteen honger als ik het in de supermarkt zie liggen....
För allt smör i Småland: Nederlanders zouden zeggen nog in geen 10,000 jaar.. Zweden zeggen dan.. nog niet voor alle boter in
Småland (een regio in Zweden, waar ze blijkbaar veel boter hebben? Toen ik dat navroeg wisten de Zweden 't echter niet xD)
Smaken är som baken—delad: We zeggen wel eens dat iets een kwestie van smaak is, of in het Engels "Beauty is in the eye of the Beholder". Nou, Zweden die zeggen dat ook, alleen dan anders: “Taste is like a butt—divided.” Klart som korvspad, lugn som en filbunke: Deze zijn niet sarcastisch bedoeld als mensen ze zeggen en dit is de letterlijke vertaling: "clear as the water you cook sausage in, calm as the giant bowl you cultivate yogurt in". Waarvan het eerste deel dus betekent, ja ik heb het begrepen (het is zo duidelijk/helder als het water waar je een worst in kookt????)  gevolgd door "Nee ik ben niet boos, ik ben heel kalm", alleen dan met de woorden die beschrijven hoe yoghurt word gemaakt.. - what the hell.. echt...




Dus! Dat was hem weer voor vandaag. Morgen weer een dag :)! Ik ga dan overigens naar een van mijn Buddy's voor een avond bordspelletjes! We gaan blijkbaar o.a. het bordspel van Game of Thrones (hele leuke serie als je het mij vraagt) spelen, dus ik ben benieuwd!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten