donderdag 11 oktober 2012

Update; School, Vrije Tijd en eeh.. dat was stom

Dus.. het is alweer even geleden dat ik voor de laatste keer een bericht heb gepost. Je zou denken dat ik dan ontzettend veel te vertellen heb.. maar daar moet ik eigenlijk best hard over nadenken. 

Ik zal dan maar de main points van de afgelopen weken af gaan.

School

Ik ben inmiddels aan mijn tweede vak begonnen, wat hier betekent dat je het voorgaande vak (Fashion Marketing) dan al hebt afgesloten. Ja, de periodes zijn hier vrij kort, ze duren allemaal ongeveer 4 weken. 
Op woensdag 3 oktober om 1 uur 's middags was het dan zo ver, mijn eerste examen hier bij SU. Toch altijd eventjes spannend, tentamens/examens worden nou eenmaal overal anders afgenomen, andere regels etc. 
Ik had mezelf uitvoerig voorbereid d.m.v. het bestuderen van oude examens en het boek te lezen, met daarnaast natuurlijk mijn aantekeningen. Ook al werd ik iets geruster toen andere studenten om me heen me er aan herinnerde dat je maar 2 van 10 vragen goed moest beantwoorden voor een pass.. Ook al is dit natuurlijk nooit mijn doel, als je nerveus bent, word je daar even rustig van xD!
Ik denk dat het examen wel goed is gegaan, ik heb de zaal verlaten na alle 10 de vragen volledig te hebben beantwoord, na ongeveer 2 v/d 3 uur die beschikbaar was.
De volgende ochtend vroeg was het tijd voor het eerste college INTM, oftewel International Marketing. Patrick L'Espoir Decosta stond al helemaal klaar voor de collegezaal toen ik binnen kwam, mijn nieuwe leraar komt uit Mauritius (eilandje naast Madagaskar) en heeft in zijn culturele achtergrond onder andere Franse, Spaanse, Indische en nog een aantal andere Aziatische invloeden. Tijdens de introductie ronde, omdat hij er op staat ons allemaal bij naam te kennen, werden we meteen al dikke vriendjes.... Het idee was dat je jezelf even voorstelde, waar je vandaan kwam en wat/waar je studeerde. Ik ben nooit verder gekomen dan "Hi, I'm Laura and I'm Dutch" - op dat moment viel hij me in de reden met "Dutch?!?!?!?!?!" - "You know that Mauritians have a problem with the Dutch, riiiight?!" (Nee dat wist ik niet) "Why is the country called Mauritius?" (Omdat het vernoemd is naar Prins Maurits - die was wel correct) "And what did the Dutch do that we have such problems with?!" (Uuhm.. we probably killed something...?) "Riight!!!! The Dutch killed the Dodo....."
Dus een beetje flabbergasted.. dacht ik.. okeee... I'm sorry xD?!!!

Even later die les werd ik hier weer aan herinnert, toen het ging over een concept wat het "Self Reference Criterion" heet, dit is niks meer dan altijd eerst naar jezelf kijken en wat bij jou culturele standaard goed is,, je weet wel.. het beroemde zinnetje "Bij ons.... ", als je dit dus niet op tijd herkent en herstelt dan doe je zoals de Nederlanders en dan maak je de Dodo af, toch Laura? Nou die had ik weer binnen... het werd gevolgd door "Joking Laura" maar toch altijd leuk zo'n uithaal :P ben je meteen weer wakker als je dacht te kunnen indommelen of dagdromen.
Nieuwe Boek :)
Vergis je niet, ook al is het plaatje leuk en plat, dit boek is zo'n dikke 700 pagina's lang. Grote pagina's.. pagina's met veel tekst.. VEEEEEL tekst. Ingedeeld in een hoofdstuk of 19.. Die je allemaal stuk voor stuk.. moet lezen en kennen. In de afgelopen 4 lessen zijn er 14 hoofdstukken doorheen gegaan,, lessen van elk 2 uur.. snapt natuurlijk wel dat je dan niet in kan gaan op details.. DUS... veel plezier met lezen. Ik gooi me er dan zo nu en dan ook maar helemaal in :P - heb niet echt keus maar goed. 
In tussen hebben jullie misschien op Facebook wel gezien dat we een individuele opdracht hadden, 10 open vragen 50 Multiple Choice (gok). Dit is in TU standards.. een groot examen. Deze heb ik allemaal heel dedicated beantwoord en opgezocht in mijn boek. Dus neem aan dat ook dat wel redelijk is gegaan. 
Er volgt nog zo'n opdracht, een project en een examen allemaal onderdeel van je punt. Daarnaast tellen je aanwezigheid, participation en een assessment die andere studenten over je gaan maken ook mee (peer assessment noemen ze dat) - leuk leuk.. 
Verder is het wel een leuke note dat deze man een heel erg verfrissende methode van les geven heeft. Je word niet "gelectured" het is geen solo preek van 2 uur. Nee, het is meer een constante stroom van vragen, aan de klas, aan individuelen. Over concepten, individuele culturen, personen, meningen en ga zo maar door. Zo kan hij een uur doorgaan over bijvoorbeeld het volgende: hij vraagt wat is cultuur? antwoord van iemand: manier waarop mensen denken. Dan besluit hij bijna ieder individuele cultuur/land/nationaliteit aanwezig in de klas af te gaan met de vraag "Hoe denken (vul nationaliteit in)".
Anders.. maar wel leuk. 
Heb mijn werk wat betreft INTM nog voor me klaar liggen en ik ga er alles aan doen om dit ook tot een goed einde te brengen, binnen de korte tijd die ervoor staat. Hij begon de eerste les met de opmerking dat het een heel intensief vak was en ik snap nu heel goed dat die opmerking van hem, geen grapje was. 

Free Time/Vrije Tijd

In mijn vrije tijd doe ik nog altijd hetzelfde als eerder. Ik lees (al is dat meer voor school dan voor mezelf op dit moment), speel een spelletje, teken, kijk een filmpje en volg het nieuws in Nederland en kijk wat series die ik mag zien van uitzending gemist. 

Het enige hoogtepunt dat ik wel kan noemen is dat ik voor het eerst sinds mijn verblijf in Lappis (of zoals mijn lieve charmante grote broer het noemt: Lapjes) bezoek gehad :)! Mijn ouders en oudste broer zijn vorig weekend op bezoek geweest en dat was natuurlijk weer eventjes gezellig! Ik heb ze op vrijdag ontmoet op het centraal station en daarna een lunch geregeld in mijn studenten kamer - scrambled eggs met toast. Een rondleiding gegeven over de campus waar ik woon, de main Uni campus en de campus waar ik naar school ga. Daarna zijn we samen naar het hotel vertrokken nadat ik wat spullen had ingepakt. Voelde net alsof ik op vakantie was, wat hotels al niet met je doen.
Ik heb een beetje mini gids gespeeld terwijl we de stad een beetje zijn door gehobbeld. We hebben onder anderen het Vasa museum bezichtigd (grootste attractie van Stockholm pa en ma hebben het na 4x eindelijk gezien), een boottochtje gemaakt en zijn naar de skyview geweest. Ja, skyview, daar heb je goed weer voor nodig, geloof het of niet het heeft WEKEN geregend, paps mams en Richard zetten voeten op Zweedse bodem en de zon schijnt en de lucht is blauw (dit garandeert geen warmte hoor, ik ben zowat het hele weekend bevroren). We hebben ook samen 'Fika' gedaan met Marcus en Jonas - wat niks meer is dat koffie met een hapje, voor Zweden is het alleen zo belangrijk dat het een eigen woord heeft.
Verder heb ik weer wat goodies mogen ontvangen vanuit NL en ook weer wat mee naar huis gegeven wat ik echt niet meer nodig had.
Nederlandse stroopwafels, time outs, calve satesaus pot, anta flu's, swiffer doekjes, foto's, reserve sokjes/ondergoed en nog een aantal andere general dingen hebben het allemaal gehaald naar Zweden. Meest bijzondere vond ik nog wel mijn nieuwe broeken, ik ben namelijk verzot op een bepaald merk (gewoon omdat het lekker zit!!! :P) Circle of Trust. En dankzij de AWESOME service van Happy Life Kerkrade, ben ik weer helemaal bij en super de WOOP blij met mijn nieuwe CoT broeken :)!!! 

Verder heb ik gedurende dit weekendje door bevriezingsverschijnselen maar een lekker warm fleece vest aangeschaft, het stoerste mutsje ever (met fluffbol bovenop) en een awesome paar uitverkoop Nike's bleven ook plakken. Uit noodzaak natuurlijk, mijn schoenen leiden nogal sinds ik al 2-3 maanden op het zelfde paar loop en van te voren eigenlijk ook niet veel anders deed in Nederland sinds ik ze had xD! 
Dan maar een aantal kiekjes om aan te geven wat ik bedoel met het mooie weer dat Zweden OPEENS had gevonden (het is nu weer bagger)




Up we go - The Skyview
Zo'n weekend is natuurlijk altijd leuk, maar gaat razend snel voorbij. Voordat ik het wist zat ik weer in mijn eentje uit het raam te staren op mijn kamer.
Dat is dan toch wel weer even zuur... 


Om het dan voor nu maar af te sluiten, kan ik melden dat 'de lamp' waar ik ontzettend veel moeite voor heb gedaan. Inmiddels al dienst weigert, ik denk dat Renate het bezoek van mensen langer dan mij niet heeft overleeft, klik kroonsteen naar de haaien. Dus ik zit wederom, zonder licht. Dus ik ben vandaag vol goede moed een nieuwe kroonsteen gaan halen om er achter te komen dat mijn schroevendraaier NET te groot is voor het kroontsteentje.. (JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ - .............................................)
Verder heb ik het avontuur van lampen maken even aan de kant gezet toen ik in het gesprek met mijn vader "vonk" en "fik" opving.. De goede moed om dingen zelf te fixen is mij dus bij deze VER .. HEEEL VER... in de schoenen gezonken. 

En om het helemaal af te maken, besloot ik deze avond mezelf te trakteren op een hand douche van kokendheet vocht.. (AUW).. Haastige spoed.. is dus echt zelden goed. Dus, eindelijk, ik ben aan het einde van mijn blog, de hele avond met een hand zitten typen en de ander in een verkoelend lapje..
Dus.. daar zit je dan, met je koude lapje in Lappis.

Tip van Flip; heb nooit haast in een keuken met hele warme dingen... ook niet in het koude Zweden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten