vrijdag 28 september 2012

Leren, Eten, Wassen en... De Lamp..

Hallo lieve lezers! Weer een kort berichtje vanuit Zweden. 
Zoals ik de laatste keer al in mijn conclusie schreef heb ik de afgelopen week niet veel meer gedaan dan geleerd, de nodige dingen gedaan zoals eten en wassen - daarnaast heb ik in mijn conclusie ook iets laten vallen over een essentiële lamp in mijn kamer die na de werkzaamheden ontbrak... daar zit nog al een verhaal aan vast... dus.. om daar maar eens.. mee te beginnen.....

Dit is em dan.. de lamp
Deze mooie lieftallige lamp - met bloemmetjes print die je zit als ie aan staat (heel leuk vond ik zelf) - heeft mij nogal een aantal uren aan.... hmm.. hoe zal ik het zeggen.. werk/irritatie/reistijd/ruwe handen en met name een hele hoop "achteruit bidden" gekost.
Nadat ik me realiseerde dat er niet vanzelf een nieuwe lamp ging komen en geen lamp ook geen optie was, heb ik mezelf verkast naar de IKEA ten zuiden van Stockholm. Dit heeft me meer dan een uur gekost omdat ik mij op nogal onbekend terrein bevond en daarom een bus miste. Om te beginnen... vond ik dat al niet fijn, want het was verschrikkelijk koud buiten met een stug windje...
Eindelijk mijn weg gevonden naar IKEA, liep ik daar vol goede moed naar binnen met in mijn hoofd "Ik wil een geaarde aansluiten en een hangende lamp en als ik het niet vind dat vraag ik het wel even". Na even te hebben rond gedwaald op de lampen afdeling van IKEA, realiserend dat hun verkoop tactiek weer had gewerkt - want ik had ondertussen alweer een comfi kussentje voor in mijn stoel te pakken, een bakplaat met opstaand randje waar ik al een tijdje naar opzoek was in mijn winkeltas - vond ik een hele hoop lampen: te duur, te ingewikkeld om op te hangen, te onpraktisch, stofnesten of gewoon lelijk. Uiteindelijk spotte ik dan een leuke kap en ik dacht waarom hang ik die niet gewoon op?! Toen ik daar dan eenmaal een tijdje stond te zoeken naar waar die doos van de lamp nou zou zijn... realiseerde ik me [tijdens het lezen van de zweedse etiketjes) dat deze lamp een zeer waardig IKEA bouwpakketje was. Dus opdracht 1: Zoek de kap, zoek je fitting met draad, zoek de passende bolletjes en zoek het geaarde koppelstuk. Heel trots had ik alles bij elkaar gesprokkeld en toen zag ik dat er uit mijn lampfitting "Hemma" twee draadjes kwamen en uit mijn geaarde koppelstukje drie draadjes... deze woorden gingen door mijn hoofd:  "Ohw... Shit..."
Niet getreurd je pakt gewoon je telefoon en belt leuk naar je Mams!
 

Ik: Mams!! is Richard in de buurt bij je thuis?
Mam: Nee ik ben aan het werk op de zaak.
Ik: ohw.. das minder, is Paps dan bij je?!
Mam: Nee die is in Duitsland...
Ik: Ohw... dan bel ik Richard wel even denk ik... of.. heb jij verstand van elektrische draadjes??
Mam: Uuh... bel je broer maar...


*Belt het volgende telefoon nummer* 

Richard: Hey zus!
Ik: Hii!! Ik heb een klein probleempje, heb jij verstand van draadjes in lampen?
Richard: uuuh, hangt er vanaf maar shoot

Ik: Nou ik heb hier twee draadjes en daar drie draadjes en.. gaat dat werken als ik dat inplug met dat derde draadje nergens aan?
Richard: Hmm ja denk het wel, maar de meeste lampen zijn niet geaard.
Ik: Ja maar mijn aansluiting is wel geaard, maar dat werkt dus wel? Dus ik maak dat gewoon aan elkaar?
- dit gesprek ging nog wel even door uiteindelijk heeft mijn lieve grote broer op de Zweedse IKEA site de onderdelen die ik had zitten te bekijken en mij gezegd dat dit wel zou moeten werken en dat als ik problemen had hij later wel op skype zou komen om me te helpen - 


Dus! toen maar weer de reis naar huis gemaakt, ik was toen ik thuis kwam behoorlijk geïrriteerd, moe en ziek gereden door Zweedse buschauffeurs, metrobestuurders en op mijn tenen getrapt (letterlijk en figuurlijk) door voorkruipende Spaanse grieten. Eenmaal thuis aangekomen kon mijn technische avontuur dan beginnen, kundig alle draadjes naar broers instructies aan elkaar gemaakt en toen op een stoel gaan staan om de constructie op te hangen en te testen.. Tot mijn grote.. eehm verbazing en ook tja.. irritatie.. hing mijn lamp met de huidige lengte van de kabel niet mooi aan mijn plafond maar lag mijn lamp gewoon plat op de vloer.. - niet zo handig als een hangende lamp de bedoeling is...
Hmm.. toch maar even pappa bellen

Pap: Hey meissie!
Ik: Hi pap! Ben je thuis? *Tijs schreeuwt mijn oor zowat doof - das dus een ja*
Pap: Ja, wat is er?
Ik: Ja eh ik heb dus die lamp he,, maar kan ik de kabel daarvan gewoon oprollen als ik teveel heb?
Pap: Lamp? welke lamp? - ik was even vergeten dat mijn vader die middag natuurlijk het verhaal niet had meegekregen omdat hij bij onze oosterburen was.. dus ik het verhaal even uit gelegd - Ok,, maar hoelang wil je hem oprollen dan?
Ik: Nou ja eeh ik moet vanaf plat op de grond naar zodat ik mijn hoofd er niet aan stoot.
Pap: Nou das wel heel ver, dan moet je de kabel inkorten

Die laatste zin van mijn vader leidde tot een hele discussie via de telefoon, uiteindelijk startte Richard skype op en gingen we daar vrolijk verder. Inkorten aan de kant van de kroonsteen (met klik systeem, dit is een belangrijk detail) werd besproken, aan de kant van de fitting - waar ik mijn handen rood en kapot op heb gewerkt om er proberen beweging in te krijgen...
Uiteindelijk zei mijn oh zo technische vader: haal hem los aan de kant van de kroonsteen en kort hem daar in. Waarop ik vroeg hoeveel heb ik nodig dan? En hij antwoord ongeveer een halve meter kabel (ook dit! moeten jullie even onthouden).

Toen ben ik onder de intensieve begeleiding van mijn broer een kabel beginnen te strippen met een schaar (geen aanrader). Toen ik daar heel geconcentreerd mee bezig was, belde mijn lieftallige vriendje ook via skype en liet ik alles uit mijn handen vallen om hem weg te duwen en een berichtje te typen dat ik al in gesprek was m.b.t. mijn nieuwe lamp. Ik pakte mijn werk weer op en keek naar het uiteinde van de kabel en dacht: hmm ik was hier toch net al in aant snijden.. achja maar verder gaan. Toen ik EINDELIJK!!!!! de kabel en de twee mini kabeltjes had gestript, kwam ik erachter dat ik dat had gedaan met het eind van de kabel wat ik eraf had geknipt en op mijn schoot had laten liggen.. al snel vond ik het goede eind waar ik dus dat begin aan had gemaakt wat ik niet terug vond na het beantwoorden van skype.. Goed.. het strippen van dat eind ging toen wel een stuk sneller - oefening baart kunst.
Toen kon ik beginnen met het vastmaken van de kabeltjes in de kroonsteen (met kliksysteem) en dat wilde maar niet lukken,, het bruine kabeltje kwam maar steeds los en ik snapte niet waarom want de blauwe bleef wel zitten. Dus toen dacht ik terug aan de discussie over skype en dacht ik echt: FUUUUUUUCK had pa toch gelijk over die hulsjes die in dit kroonsteentje horen en heb ik nu mijn lamp verkloot DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!
Maar omdat ik te koppig was om het meteen op te geven haalde ik de kabeltjes eruit en toen viel me ineens iets op.. het bruine kabeltje en koper gedeelte was korter dan het blauwe.. Ahaaaa ... dus ben ik opnieuw gaan strippen omdat mij ook opviel dat de hulst van de blauwe kabel kapot was aan het gaan en er koper zichtbaar werd en mijn leken inzicht mij zei dat dit niet goed was. En.. TADAAAAAAAA de kabeltjes bleven nu wel in het kroonsteentje met kliksysteem zitten!! 

Dus ik klom vol vertrouwen op mijn stoel en begon met het ophangen van mijn ingekorte kabel. Het soort beker vormige dingetje dat tegen het plafond aanzit en het kroonsteentje en kabel verbergt was mijn volgende hindernis.. Dat ding bleef maar naar beneden zakken.. ZUCHT!! Totdat ik opeens zo helder werk om de kabel er helemaal door strak te trekken en ik dacht YES - I AM INVINCIBLE! Dus ik ging vrolijk verder met nu het monteren van mij kap aan mijn fitting - voordat ik dat deed heb ik trouwens wel gecheckt of de lamp het ook echt deed, zo slim was ik dan wel weer - kap er aan geschroeft, ik laat hem los eeeeeeeeeeeeen... toen hing die zo horizontaal als de kabel toe liet..... Ik dacht echt WAT NU WEER OH MY F*ING GOD... ik inmiddels zichtbaar via de webcam bij Dave thuis was duidelijk helemaal klaar om door de grond te zakken terwijl mijn lieve vriendje smakelijk zat te lachen aan de andere kant van de lijn (heel erg steunend..) In zijn gelach was hij natuurlijk niet in staat om mij enig bruikbaar commentaar te geven over hoe dit nou kon, zijn conclusie was: je hebt gewoon een mismaakte rare lampenkap gekocht - en bedankt!.
Uiteindelijk heb ik nog maar eens een blik op dat oh zo duidelijke kleine boekje geworpen wat IKEA bij de kap leverde en toen viel mijn oog op een fotootje dat illustreerde dat het systeem binnen in de lampenkap voor zowel staande als hangende lampen geschikt was.. Het kwartje/dubbeltje was gevallen - ik ga dat systeem omdraaien !!! En jawel hoor de lampenkap hing recht. Ik kwam vol trots van mijn stoel af ik was klaar om te zeggen: Kijk dave!!! Ik heb het opgelost!!! En toen liep ik met mijn hoofd regelrecht tegen de lamp aan.. letterlijk en niet zo'n beetje.. mijn hele hoofd kon gewoon in de die kap op de hoogte waar die op dat moment hing.

De gedachte in mijn hoofd: "Een halve meter he pa... een halve meter moet het doen.. jaja .. jullie met jullie mannelijk inzicht een halve meter... FUCK een halve meter...
Ik plofte moedeloos in mijn stoel en hoorde het wederom smakelijk gelach van mijn trouwe partner aan.. Uiteindelijk heb ik die avond de hele constructie weer uit elkaar gehaald omdat ik wist dat het anders nooit wat zou worden. De draadjes die eerst niet IN het kliksysteem wilden, wilden er toen natuurlijk weer niet makkelijk UIT. Maar uiteindelijk - zoals jullie kunnen zien - hing de lamp en werkte zij (Renate heet de kap) ook nog!
Om dan toch nog een complimentje te mogen ontvangen van mijn lieve vriend: heb je goed gedaan schat, ik was allang klaar met die lamp geweest. En de geruststellende woorden: de enige lamp die ik ooit heb opgehangen is naar beneden komen zetten en in duizend stukjes gebroken dus eeh.. ja..
Waarop ik het lamp verhaal afrondde met: Ik weet wie er bij ons in huis de lampen in ieder geval niet op hangt.........

Als mijn avontuur met de lamp nog niet genoeg was voor deze week, kwam ik in de wasruimte van Lappis weer een wasmachine tegen die het concept van 1 minuut weer heel erg ruim zag maar uiteindelijk wel zelf ermee stopte en had ik last van niet functionerende drogers en dienstweigerende wasknijpers.
Als je dacht dat een IKEA wasrekje vol kon zijn (wat ik de vorige keer al dacht), geloof dan dit: ze kunnen altijd voller!!

Na ook hier ruim 15 minuten mee te hebben gevochten, vallende broeken, brekende knijpers die in mijn handen sneetjes hebben aagebracht en ga zo maar door. Realiseerde ik me een ding: had ik nou maar mams en mijn eigen instinctieve gevoel doorgevoerd.. dat staande wasrekje was wel groter.. maar toch beter... Na mijn leed te hebben gedeeld met mijn moeder moest ik het maar doen met de troostende woorden: Roeien met de riemen die je hebt!

Uiteindelijk heb ik die dag besloten mezelf te trakteren op een lekker avond eten.. en ik heb er dan ook met volle teugen van genoten. Zag er best lekker uit, voor een studenten maaltje en dat vond de andere student ook die in de keuken nog net niet stond te watertanden toen ik met mijn walmende eten langs liep. 

Verder heb ik te melden dat ik goed op schema lig met het leren/lezen voor mijn examen. Nog een hoofdstuk te gaan en dan heb ik alles doorgenomen :)! Vandaag is onze eind groepsopdracht goedgekeurd heb ik weer een veer extra in mijn koninklijke R**t gestoken gekregen omdat de docent wederom erg te spreken was over het stuk dat me,myself and I had geschreven. &en daarnaast vond hij mijn enthousiaste presentatie van onze kritiek op een ander team ook heel erg leuk en goed. Kortom; ik heb weer punten gescoord. 

Ik hoop dat jullie net zo hard kunnen lachen om mijn ervaringen dan ik (achteraf gezien) wel kan. Op dat moment was ik alles behalve te genieten en hebben een hele hoop lichaamsdelen en mogelijke goden het mogen ontgelden. 
De dagen worden korter in Zweden en het daglicht word zeldzamer, straks mag ik het doen met een klein 5 uurtjes licht per dag en met slecht weer word het misschien wel nooit echt licht.. Als ik aan die tijd denk, ben ik oh zo blij dat ik al die moeite heb gedaan om een nieuwe lamp op te hangen. Zonlicht is schaars hier en de Zweden aanbidden het als het even kan en mag. Ik ben na al die moeite, heel erg trots op mijn eigen persoonlijke zonnetje aan het plafond! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten