zondag 16 september 2012

Another week in Lappis

De laatste keer dat ik wat heb geblogd was vlak voor mijn eerste Zweedse les. 
Toen ik de eerste keer het niveau zag dat me was toegewezen op de lijst die was opgehangen, was ik een beetje teleurgesteld - ik had meer verwacht. Op die statement wil ik graag terug komen - ik wil niet hoger.... 
Afgelopen maandag kwam ik helemaal braindead thuis, omdat ik 2,5 uur alleen maar Zweeds had gehoord. Een les lang alleen maar Zweeds en een tempo waar een beginner "U" tegen kan zeggen. 
Waarom word er alleen maar Zweeds gesproken? 
  1. Je bent er om Zweeds te leren, dus natuurlijk gaat alles in het Zweeds (begrijpelijk punt)
  2. De lerares haar engels.. is uitermate... slecht, waardoor Zweeds een beter taal is om in te communiceren (heel erg.... onhandig)
Verder ben ik er achter gekomen, dat ik beter iets minder mijn best had kunnen doen op die test... Ik zit tussen mensen die al Zweeds studeren voor een maand of 4, of langer. Daar kom ik dan aanzetten met mijn 4 weken en ontzettend kleine woordenschat (tegenover die van de rest). 
Maar natuurlijk niet getreurd, ik geef niet (nooit!!) op! Mijn naam is zowaar niet Laura Bischoff als ik ook niet deze kleine hobbel in de weg weet te overwinnen!!
Maar verder werken de lessen als volgt:
  • Er word 1x per week (maandag avond 18:00 - 20.30) les gegeven, waarin lesstof word behandeld - voornamelijk grammatica. 
  • Voorafgaand aan die les, moet je het hoofdstuk dat gaat worden behandeld, voorbereid hebben. 
  • Dit vind je dan in je tekstboek "Rivstart" (waar ik eerder een foto van heb gepost - de gele) en dat boek is volledig in het zweeds - geen engels woord in te vinden.. [Joepiiie...]
  • Na de les van die week, word je naar huis gestuurd met een aantal extra opdrachten en moet je alles van dat hoofdstuk ook nog eens maken in je oefeningen boek. 
  • Je geeft gedurende de course, een keer een mondelinge presentatie over een willekeurig onderwerp van ongeveer 2-3 minuten (natuurlijk in het Zweeds).
  • Tijdens de course, moet je drie schriftelijke opdrachten inleveren. Dit moet je zien als opstellen... (Oh dear god..)
  • Verder lees je naast het boek, ook nog even een Zweedse roman - gewoon omdat dat ook nog kan. Het boek heet Hundra-aringen.. wat volgens mij iets met.... Honderdjarigen te doen heeft. (maar goed we zullen zien wat ik hier van ga begrijpen zonder het hele boek te moeten vertalen met een woordenboek). 
Kort samengevat: een hele opgave... 

Tijdens die les, heb ik Stephanie ontmoet - een uit Australië afkomstige jonge dame [Mijn eerste Australiër ooit WOOOOOOWT!] die permanent naar Zweden is verhuisd omdat haar vriend en partner hier vandaan komt. 
Ik kreeg vrijwel meteen een "All you need is Love" Robert ten Brink-momentje, dat is ook niet een beslissing die je zomaar even neemt... Gelukkig voor haar zat naast haar Margaretha, een Finse dame, die een Australische vriend heeft. Het duurde niet lang voordat er met hevig Australisch accent een heel gesprek begon over down-under... Fascinerend! :P
Dat heeft me er dan maar toe gedreven om "Love is in the Air" te gaan kijken op RTL XL en uiteindelijk echt nog wel eens geloofde, dat ik ook Stephanie en Margaretha wel eens op Grenzeloos verliefd-achtige programma's zou zien!!! (wat natuurlijk nonsens is, want ze zijn niet Nederlands....)

De volgende ochtend had ik les van 08:00 - 10:00, wat ik heel erg.. belachelijk vroeg vind.. normaal klaag ik thuis al over 08:45... Maar ja.. geloof dat het eenmalig of zeldzaam was. Afgezien van het feit dat de opkomst nog merkwaardig groot was, de les over het algemeen wat stilletjes was omdat iedereen vond dat het vroeg was (zelfs de docent, die begon namelijk met een hele diepe zucht en: pfff... ik ben eigenlijk zo'n avondmens)... Was dit meteen ook de raarste les die ik ooit heb gehad. Toen het ongeveer... half 10 was.. vond mijn docent de energie om op de tafel te springen, met het doel om ons zijn schoenen te laten zien, er weer af te springen en te zeggen: Ik zie jullie volgende week wel weer. Welcome to Fashion Marketing....!

Verder heb ik op woensdag avond weer een ontzettend gezellige avond gehad bij Jonas. We hebben samen gekookt en natuurlijk weer lekker gegeten, het menu deze keer - varkenshaas met roomsaus a la Jonas (hoofdingrediënt naast room: kikoman soja saus), aardappels uit de oven en broccoli/mais. Een avondje gepraat, lekker gegeten en Game of Thrones gekeken - wat wil je nog meer?

Diezelfde avond, kreeg ik een email waarin stond "Hey I'm your buddy.... " - ik dacht bij mezelf... ik heb toch al een buddy? In ieder geval op die mail maar geantwoord en gezegd dat ik volgens mij al een buddy had, als antwoord kwam er "hmm dat is vreemd ik heb al eens gevraagd hoe dit dan kan gebeuren, maar een extra persoon leren kennen kan geen kwaad toch?". Toen dacht ik bij mezelf.. nou ja.. wat kan er gebeuren en heb ik een hele introductie mail geschreven over waar ik vandaan kwam, wat ik studeerde en ook meteen al mijn hobby's en interesses erin verwerkt. Na op het knopje "verzend" te hebben geduwd, dacht ik echt: Zo, van die zal je waarschijnlijk ook weinig meer horen. 
Tot mijn grote verbazing kwam er binnen een uur antwoord en heb ik werkelijk met een opgevallen mond en het meest verbaasde gezicht ooit, voor mijn laptop gezeten - ik was zojuist iemand tegengekomen die vrijwel AL mijn interesses deelt en dezelfde hobby's heeft. Uiteindelijk bleek dat ik per ongeluk in twee programma's was ingeschreven en dit dus eigenlijk niet had moeten gebeuren. Laat ik het zo uitdrukkingen: van die foutjes, mogen ze vaker maken - EINDELIJK iemand die mij begrijpt en me niet meteen afstempelt als "Nerd"
Ik heb mijn "nieuwe"(en misschien wel betere) buddy deze week ontmoet en we hebben een middag gespendeerd aan praten over alles wat wij leuk vonden, geluncht en uiteindelijk omdat het etenstijd was, maar afscheid genomen en allebei naar huis gegaan - kortom heel erg gezellig. 

Waar ik me de afgelopen dagen ook weer mee bezig heb gehouden is tekenen, en, al zeg ik het zelf, ik word beter. Maar dat zal even moeten rusten want de komende tijd moet ik me bezig gaan houden met de Situation Analysis en het Strategic Marketing Plan schrijven van een Fashion bedrijf. 
Verder vier ik vanavond FEEST - want mijn keuken schoonmaak week is over!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Woeyeah.. JIPPIE!.. No longer the "Cleaning-B*tch".

Om af te sluiten, zal ik mijn mini kunstwerkjes, waar ik zo trots op ben, met jullie delen. De meeste zullen de karakters niet kennen, maar ze zijn gebaseerd op een van mijn hobby's - League of Legends. Als je geïnteresseerd bent om te kijken hoe ze werkelijk uitzien, dan moet je de namen maar een keertje googlen ;)! 

Diana, Scorn of the Moon ;)!

Syndra, the Dark Sovereign - als "Justicar Syndra"
Good Night and loads of hugs&love from Stockholm!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten