zondag 2 september 2012

1st Weekend in Lappis

Vanavond komt dat mijn eerste weekend alleen in Lappis tot een einde.... Ofja.. het weekend is nog niet helemaal over.. want ik heb pas dinsdagmiddag om 2 uur les. Dus ik kan morgen vrolijk verder gaan met weekend vieren !! 

Maar om dan toch maar te beginnen met mijn weekend-verslag. Verder gaan waar ik gebleven was, denk ik maar... 

Vrijdagmiddag begon mijn weekend na het maken van een "Placement Test" omdat ik mezelf heb voor genomen mijn Zweedse studies voor te zetten. Dit kan kosteloos aan Stockholms Universitet bij het department of "Nordic Languages" oftewel ga maar naar de afdeling van scandinavische talen alleen dan duur gezegd.  Als je al eerder Zweeds had gestudeerd moest je deelnemen aan een test om op een gepast niveau te worden geplaatst - en daar val ik dus onder. De test ging me wel goed af denk ik, alleen een essay schrijven van 200 woorden in het Zweeds zonder woordenboek is best een pittige opdracht (maar ook die heb ik zo goed mogelijk weten te volbrengen). Het resultaat word de komende week opgehangen op school en dan weet ik dus waar ik ben geplaatst. Vanaf dan volg ik (hopelijk) 1x in de week 's avonds Zweeds!

De rest van de avond heb ik doorgebracht met wat surfen op het internet, opzoek naar informatie over het eventueel beginnen aan sporten. Ook daar kan ik dan weer goed nieuws over uit brengen :)... Jaaja.. Laura gaat weer sporten. Zoals sommige van jullie misschien weten, heb ik iets meer dan 2-3 jaar geleden dansen opgegeven omdat ik tijdens de Rome reis op de middelbare school een heel erg.. laag stoepje heb gemist en daarmee mijn enkel behoorlijk had geblesseerd. Na een tijd met een brace te hebben gedanst, heb ik dat toen moeten laten gaan. Nu al die tijd later, voel ik me na 3 weken lang minstens 40 minuten per dag lopen, stadtouren wandelen etc weer sterk genoeg om het te gaan op pakken. Ik weet waar mijn zwakke punt is, des te meer een reden om dat punt te gaan aanpakken en hopelijk weer te gaan aansterken!
 Als eerst heb ik vrijdag avond de danscursussen bekeken en mijn oog is gevallen op onder andere Streetjazz. Wat is Streetjazz? Ik weet het eigenlijk ook niet maar filmpjes op youtube doen wonderen!!

Als tweede viel mijn oog op een cursus Ragga/Dancehall, ook hier had ik nog nooit wat van gehoord.. Dus LANG! LEVE! het internet :)!!!



Natuurlijk werd ik overly excited van al dat gedans en kon ik niet wachten om weer te beginnen! Toen had ik maar meteen besloten de volgende ochtend informatie te gaan inwinnen in de sporthal. 

Zo gezegd, zo gedaan - zaterdagochtend na het doen van mijn eerste solo wasje op Lappis en het ophangen van de was in mijn kamer. Heb ik de regen getrotseerd in mijn Zweedse regenpak - op naar de sporthal!!! (Die je overigens vanuit mijn raam kan zien liggen). Voor de nieuwsgierige onder ons, ik heb al tegen sommige gepronkt over mijn super, hippe, coole en belangrijkste OPPERRR functionele nieuwe "regen" jas en broek. Zo.. ziet het uit;

 Jaja.. ik weet het zuur gezicht,, maar de foto is provisorisch gemaakt voor mijn spiegel omdat ik geen andere manier kon vinden om het hele gedoe op een foto te krijgen. Maarrr... zoals jullie kunnen zien een zeer hippe paarse jas met een functionele past-over-alles zwarte broek. Ik kan tenminste HIPJES!! door het Zweedse Kwalitatief Uitermate Teleurstellende weer.

Eenmaal in de sporthal was er een heel aardige blonde (hoe typisch) jongedame die mij heel behulpzaam alle informatie gaf die er maar te krijgen was. Wat dan weer iets minder aan het typische beeld was - ze was niet zweeds... ze was noors. Maar GOED!! We zijn het er dus over eens.. Niet alle Zweden zijn blond, zeker niet als ze blijken Noors te zijn.. Ik heb daar weer een heel nieuw arsenaal aan mogelijkheden gekregen en daar werd ik natuurlijk NOG vrolijker van, zeker toen ik zag dat het dichterbij was. (De twee die ik eerder boven noemde, werden gegeven bij een school twee metro stops verderop)


 Alles wat op het bovenstaande plaatje gekleurd is (zowel groen als roze) zijn lessen waarin ik heel erg geïnteresseerd ben. Dit zou dus betekenen dat ik elke dag zou kunnen sporten - als ik lid word kan ik namelijk zonder limiet komen sporten wanneer ik wil en hoe vaak ik dat wil. 
Mijn beslissing stond dus vrij snel vast - ik zou en moest weer in beweging komen. Niet omdat ik vind dat ik af moet vallen, geen goed figuur heb of geen goede conditie heb - Nee, laten we dat voor eeuwig uit de wereld helpen. Ik wil weer bewegen en met name dansen omdat ik dat leuk vind. Het geeft je een moment om je energie kwijt te kunnen, onder de mensen te zijn en ik kan in dans alles kwijt, je kan er emoties in leggen of dat nou blijdschap, woede of verdriet is - het kan allemaal. Voor mij is het werkelijk een grote ontlading die ik te lang heb moeten missen. 

Toen ik dat had besloten, kon ik beginnen aan mijn volgende missie: Sportkleren. Want hier had ik niet op gerekend... Met de metro naar Stockholm centrum gegaan om dus sportkleren te halen (voor schoenen ben ik helaas nog niet geslaagd) en nog wat laatste dingetjes voor school. Om jullie de aanwinsten van mijn zaterdag middag maar te laten zien heb ik er maar een foto'tje van gemaakt. 

Mijn nieuwe dans outfit!

En na twee jaar wat nieuwe school spulletjes!
Op de foto's zien jullie een OH zo comfortabele Adidas sportbroek, ik heb deze ook met witte strepen vanuit Nederland mee gebracht. Maar met het vooruitzicht op meermaals per week sporten is een reserve misschien wel zo handig. Met natuurlijk een simpel, bijpassende top. Op de tweede foto een nieuw (KLEIN) etui - zodat ik niet meer teveel SHIT kan meenemen behalve dat wat ik nodig heb - een uber-hipjes openbaarvervoerspasjeshouderding, aangezien het kaartje niet samen gaat met alle andere chips en gedoe in mijn portemonnee is hij gepromoveerd naar een mapje! & dan als laatste mijn nieuwe Zweedse agenda en wat kleurtjes om dingen mee aan te strepen en markeren (ik zou geen vrouw zijn als ik niet van kleurtjes hield). Een vraag kan zijn: Waarom nou een Zweedse agenda? Je had toch een Nederlandse? Nou omdat Zweedse agenda's ook de Zweedse feestdagen aangeven, verplichte vrije dagen etc en Nederlandse doen dat nou eenmaal niet en afgezien van dat.. was ie.. gewoon leuk... dus houd ik nu twee agenda's bij ^^!

Aan het begin van die zaterdag dacht ik: "Leuk!! een middagje winkelen als voorbereiding op wat ik leuk vind om te doen"..... Na een aantal winkels echter, begint het je op te vallen dat in het mega drukke Stockholm, iedereen om je heen samen weg is en allemaal gezellig over hun warme kopje koffie en chocomel zitten, samen lachen en delen, meningen geven over wat er word gekocht en ga zo maar door. En dan dringt het tot je door: "Ik ben maar alleen" en dan word dat leuke dagje uit, opeens een stuk minder leuk. Zeker als je weet dat iedereen thuis allemaal erop uit is, ook naar grote steden of lekker gezellig zwemmen - begrijp me niet verkeerd, leven in Nederland moet gewoon door gaan en ik hoop dat jullie natuurlijk allemaal een super leuke dag/dagen hebben gehad. Maar op zo'n momenten, je eerste weekendje moederziel alleen, realiseer je je hoeveel waarde je hecht aan die mensen om je heen waar je normaal niet zoveel aandacht aan besteed. En dan loop je uiteindelijk maar naar huis, ogen bijna vol met waterlanders omdat je alleen bent... en er op dat ene moment alles voor zou geven om in de ogen te kunnen kijken van iedereen die je achter hebt gelaten.... 

Dit te hebben gezegd, weet ik nu dat het van het grootste belang is, dat ik bezig blijf. Sporten, Schoolwerk, Zweedse avond lessen en ga zo maar door want uiteindelijk, is alleen ook maar alleen. 

Uit eigenlijk ontzettende verveling, heb ik toen maar weer een andere oude "hobby" van mezelf opgepakt. Ik ben weer gaan tekenen, mijn potloden inmiddels zwaar in need-of een puntenslijper heb ik er een aantal uren mee gezeten. Waar dat in heeft geresulteerd, wil ik dan natuurlijk ook nog wel met jullie delen. Ik heb er op dit moment twee gemaakt en ze zijn geïnspireerd door een van mijn andere hobby's: League of Legends. In dit spel is er ook veel 'art' aanwezig en ik heb daarop mijn eigen interpretaties gebasseerd. Ze zijn natuurlijk niet realistisch aangezien het spel dat ook niet is, dus kijk vooral niet naar normale menselijke verhoudingen. 

Sona

Ashe
Sona

Ashe
Ik sleutel, gum en kleur nog steeds dagelijks aan deze twee en omdat ik geen teken papier heb is het gewoon op lijntjes papier. De twee afbeeldingen waarop ze zijn gebaseerd heb ik er voor de duidelijkheid dan ook maar bij gezet. Ik heb natuurlijk mijn eigen stijl erop los gelaten en het is dan ook nooit mijn intentie geweest om ze exact te kopiëren. & het lichaam van de eerste heb ik, zoals jullie kunnen zien, op een ander plaatje moeten baseren - wat nog steeds aan wat sleutelwerk onderhevig is. Maar het belangrijkste is, het houd me bezig en uiteindelijk heb ik een voldaan gevoel als ik tevreden ben met mijn werk. 
En uiteindelijk - oefening baart kunst - na jaren lang niet meer te hebben getekend, was ik best trots toen ik uiteindelijk naar mijn werk keek. 

Verder was er vanavond een "Corridor Meeting" over hoe het schoonmaken etc word aangepakt op onze gang. Het werkt als volgt: iedere week is 1 iemand verantwoordelijk voor het buiten zetten van het afval, vegen van de vloer, en vochtig afnemen van de aanrechten. Ik heb mezelf meteen voor de week van 10 sept. opgegeven omdat ik er liever zo snel mogelijk vanaf ben. Aangezien we kamernummers hebben van 310 tot 322 ben je daarna dus voor een hele lange tijd niet meer aan de beurt - hooguit twee keer per semester. Ik heb me hier maar bij neergelegd en zoals ik al zei.. als ik er maar zo snel mogelijk vanaf ben en dat ga ik me dan ook voorhouden! 

Als laatste heb ik ook voor deze blog weer een slottekst gemaakt, na wat voor mij op sommige momenten toch een zwaar weekend was. Tip: ga niet altijd voor de letterlijke betekenis.


As life sets out to start
designated by a beating heart
Letting everything take its own course
breathing as a driving force

As black and white as it used to be
finally started to make an own destiny
A soul filled with confidence and self-esteem
living a long cherished dream

Once dark, but now bright colours in my eyes
one lightens up, if one only tries
Leaving my Love, a heart never beating so strong
finally found where I belong

No longer afraid to take faith into own hands
so much to want, so many plans
Grateful for ever getting the chance
will I once again dance

Yet to withstand so many storms
but still it’s a blooming flower that life forms
Cherishing every memory now made
forgetting reasons to be afraid

I’d give everything to be able to share my mind
its happiness, wisdom and love that you’ll find
Body and Spirit here with me
but its with all of you, where my heart will always be

Lot's of Love, Hugs&Kisses!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten