dinsdag 25 september 2012

The Promised Update!

Dus zoals beloofd, eindelijk weer een blogupdate. Studentenleven is niet zo interessant dat je er nou werkelijk elke dag over kan bloggen - voor degene die zich dat afvroegen. Tenzij je heel erg geïnteresseerd ben in wat ik eet, hoe laat ik op sta en hoe ik mijn dag om krijg is er weinig interessants te melden op dagelijkse basis. 

Ik heb een aantal dingen op mijn planning staan waar ik over ga vertellen, het zijn zo'n beetje de high-lights van de afgelopen tijd en ook gewoon wat algemene dingen die ik wel met jullie wil delen. 

School

Om maar te beginnen met de algemene dingen en natuurlijk het onderwerp waar eigenlijk dit hele feest om gaat: school. 
Hoe ziet mijn studentenleven er nu op dit moment uit in Stockholm. 
Om precies te zijn, ga ik niet vaker dan 3x per week naar school om lessen te volgen. Deze lessen duren tot nu toe niet langer dan 2 uur aan een stuk. Dit in verhouding luie schema in vergelijking met thuis.. went heel snel :P! 
Ik vertrek ongeveer een half uur voor aanvang van lessen van huis en ga met de bus van Professorslingan naar Albano, de laatste term is dan de naam van de busstop bij de campus waar de business school ligt. Ik heb jullie al eerder foto's laten zien van de grote campus - waar ik overigens elke maandag avond naar toe ga voor mijn Zweedse lessen - dus ik dacht dan ook maar een fotootje wijden aan mijn eigen leslocatie!
Kräftriket
 Dit in het groen gelegen, relatief kleine deel van SU is dus mijn school! Zoals jullie zien ligt het (nu nog) aan het water, wat een mooi uitzicht geeft. Je kijkt overigens uit op weer een groot park.. Hagaparken als ik me niet vergis. Daar woont kroonprinses Victoria met haar familie in een "kasteel". 

Inmiddels ben ik al bijna aan het einde van mij eerste les periode en dus ook mijn eerste vak. Aan de colleges van FAM heb ik niet zo heel veel gehad, het merendeel doe ik dus zelf d.m.v. het boek lezen - wat een heel erg... vermoeiend werkje kan zijn. Gedurende dit vak hebben we ook 4 seminars gehad - dit is gelijk aan een werkcollege in Tilburg - en daarvoor maakte we min of meer alleen maar groepsopdrachten. Elke groep koos een bedrijf, dat natuurlijk in de Fashion Industry moest zitten en daarover werden de verschillende opdrachten gemaakt. Om te beginnen met een Situation Analysis - wat eigenlijk niet meer is dan een schets van de situatie waar het bedrijf zich in bevind, hoe gaan zaken, hoe zit het met de competitie, zijn er problemen etc. Dit laatste was het meest belangrijke, deze analysis moest namelijk gevolgd worden door een Strategic Marketing Plan, oftewel hoe gaan we de sores waar ze in zitten, oplossen. Mijn groep bestaat uit 5 mensen - 2 Finse, 1 IJslandse, 1 fransoos & ik - samenwerking voorloopt nog altijd voorspoedig. We zitten elkaar niet in de weg, hebben geen onnodige meetings en zijn kritisch op elkaar werk. Na lang wikken en wegen werd het bedrijf waarmee wij aan de slag zijn gegaan: American Apparel. Ik had geen flauw idee wie/wat dit was, maar daar ben ik langzamerhand wel achter gekomen... In kort, het is een Amerikaans bedrijf, bevind zich in LA en kampt op dit moment met verliezen. Dit komt groot en deels door hun winkels en daar hebben wij wat op verzonnen! We gaan ze pimpen! :P Hun winkels zijn namelijk heel erg.. saai en niet klant vriendelijk ingericht blijkt uit onderzoek - dus daar gaan we wat aan doen! Verder gaan we proberen ze uit de rode cijfers te halen door hier en daar wat kostenbesparingen te doen maar vooral van veel potentiële mogelijkheden gebruik  te maken - zoals het openen van een mobiele webstore (waarmee op het moment word getest in Japan) en samen werken met beroemde mensen/ontwerpers om een extra modelijn te creëren die meer seizoens-gericht is, op hippe hedendaagse trends - naast hun oh zo bekende heel erg .. en dan ook heel erg casual look. De docent zag ons plan wel zitten en a.s. vrijdag leveren we de definitieve versie daarvan in. 

Verder heb ik deze week voor Zweeds mijn eerste schrijfopdracht van circa 200 woorden ingeleverd. En ben ik er inmiddels achter dat ik qua grammatica helemaal bij ben op dit niveau, ik heb alleen gewoon wat meer woordenschat nodig!! Voor de geïnteresseerde:

För två månader sedan,studerade jag svenska på ´Hestia Institute of Language´. Det var mycket bra! Jag bodde i Tyersö med två kompisar och deras hund. Vi åkte genom Stockholm och såg många saker, till exempel såg vi Stadshuset, Gamla Stan, Globen, Vasamuseet och Skansen. Den 26:e augusti flyttade jag till Lappis. Där bor jag i ett studentrum och delar kök med elva andra studenter. Nu studerar jag ´internationell affärsadministration´ på Stockholms Universitet. Jag tar kurser i marknadsföring eftersom jag skulle vilja ta en master i marknadsföring. Mina lektioner är på campus Kräftriket och jag åker dit tre gånger i veckan. Jag har färre lektioner här än hemma i Holland, så jag studerar mycket själv. Jag arbetar inte eftersom min svenska är dålig och man måste kunna prata svenska för att arbeta här. På fritiden studerar jag hemma och när jag har tid läser jag gärna. En av mina favoritförfattare är Christopher Paolini. Han skriver fantasy. Mina hobbies är dans och att spela datorspel. På kvällen pratar jag med min pojkvän på ´skype´ och chattar med min mamma. När mina kompisar har tid, träffar jag dem. Vi äter tillsammans och tittar på våra favoritfilmer.

Het is een beetje dubbel met wat ik eerder voor de EILC heb moeten doen, maar ik kan er niks aan doen dat ze ons weer een zelfde opdracht geven!! :P

Verder heb ik een van de opmerkingen tijdens de algemene introductie maar eens van dichterbij bekeken en ik denk dat ik het er wel mee eens ben. 
Het metro station van onze universiteit is een van de mooiste metro stations in Stockholm. Ze hebben het ondergrondse deel, blijkbaar ooit aan een stel kunstenaars overgegeven en dat heeft tot het volgende geleid. 




Voor zover ik heb kunnen ontcijferen staat er van elke discipline wel iets wetenschappelijks op de muren. Verder kunnen jullie zien dat het eigenlijk een grote massieve rots is waaruit het is uitgegraven en iedere keer als ik de metro in ga sta ik nog altijd te kijken van deze massieve stenen constructies. 
Aan de zijkanten achter het spoot staan de muren vol met letters, alsof het een kruiswoord puzzel is en er staan woorden in gerelateerd aan de universiteit, ik heb tot nu toe 'wetenschap, sociologie, respect, geografie en cultuur' ontdekt als ik stond te wachten op de volgende metro.  

Zeilen - Zondag 23 September

Afgelopen zondag, ging de wekker dan heel vroeg voor me. Ik had me opgegeven voor de ochtendgroep 'zeilen' van het buddy program. We zouden vertrekken van een kade op Riddarholmen, waar ik nogal van stond te kijken.. Ik had daar namelijk nog nooit een boot zien vertrekken. 
Tegen 08.45 begonnen er meer mensen op de afgesproken plek bij elkaar te druppelen en eigenlijk vroegen we ons allemaal maar 1 ding af: "Waar is boot?" gevolgd door "Heb jij gezien of ze de locatie last minute hebben veranderd?".
Uiteindelijk kwam er gelukkig een meisje dat deel was van de bemanning die ons vertelde dat de boot haar thuishaven om 08:00 had verlaten en dus onderweg was. Vlak voor 9 uur, zei dat zelfde meisje: "Ah! Daar is ze" - wijzend naar een klein zwart puntje onder de brug in de verte. Je zag bijna bij iedereen op het gezicht staan geschreven "hm ziet er klein uit". Maar deste meer tijd verstreek deste groter dat zwarte puntje werd, van puntje naar vlekje naar dikke stip en uiteindelijk naar een eigenlijk best wel.. grote zeilboot. 
Constantia van een afstandje - maar ze kwam alsnog niet helemaal op de foto.
Dus daar was ze dan, een 104 jaar oude zeilboot genaamd Constantia. Deze boot, had echt haar charmes...! Waarom steeds vrouwelijk - nou.. zo noemde de hele bemanning deze boot? Haar, ze, zij noem 't maar op. Maar goed.. Jarenlang heeft deze boot gediend als handelsschip op de Baltische Zee en vervoerde vrijwel alles wat op haar pad kwam of wat er werd verlangd van haar. In de jaren 90 heeft de opa van een van de huidige bemanningsleden deze boot opgekocht en sindsdien onderhouden. Nu word ze gebruikt als trainingsboot voor jonge mensen die graag willen leren zeilen. Eenmaal aan boort duurde het niet lang voordat we aan het werk werden gezet. Zodra de boot ver genoeg van de kade af was, moesten de zeilen worden gehesen - door ons. De eerste keer heb ik het touw gespannen moeten houden, wat opzich wel een zwaar werkje is maar mij reuze meeviel tegenover wat ik erna heb gedaan. Namelijk in mij eentje een van de boegzeilen omhoog gehesen. Ik had echt even een "Ahoy Matey - Hoist the Sails you bunch of searats" momentje.. Pirates of the Caribean all over again :P De bemanning zag er over het algemeen niet uit als doorgewinterde zeilers, behalve de kapitein van het schip - Deze oude man was echt de invulling van het stereotype zeiler dat ik in mijn hoofd had zitten. 
We hebben daarna zeker 3 uur gezeild landinwaarts over een van de grootste meren van Zweden. Ook hier zijn een hele hoop eilandjes en het is een mooi gezicht, met mooi weer was het nog beter geweest! Het was namelijk best koud op het water.... Uiteindelijk werden we voor het aanmeren weer aan het werk gezet om de zeilen naar beneden te halen en weer vast te maken. We hebben trouwens ook een "1,2,3 BUKKEN!!" momentje gehad toen de zeilen moesten omslaan om de boot om te draaien. Geloof me - door zo'n massief houten balk, wil je echt niet geraakt worden. Dus, dan maar een aantal foto's om de reis te illustreren!

Zicht op Stockholm, richting het centraal station

Stadshuis kan niet missen natuurlijk

Aan boord - van achter naar voren gezien



Ja! Het was koud, is het te zien?

De achterkant van de boot - man in bruinige jas met zwarte mutsje en grijs haar met baard is de kapitein :P



Drottningholm Palace vanaf het water

Uitzicht 1

Uitzicht 2

En daar waren dan het stelletje mannen dat het boegzeil niet omhoog kregen.
 Dus, het was al met al een super mooie ochtend - ook al was het koud. Je zag heel veel groen, eilandjes en luxe zomerhuisjes. En voor de info, de twee voorste zeilen die je dus op de laatste foto ziet.. Heb ik - alleen - omhoog gehesen. (EN DAT IS ZWAAR!!!!)

Mist of Pandaria Launch Stockholm - Maandag 24 September

Voor de mensen die het alweer vergeten waren: ja ik ben nog altijd een fanatiek gamer en aanhanger van World of Warcraft een MMORPG die inmiddels als meer als 7 jaar oud is. [MMORPG = Massive Multiplayer Online Role Playing Game] Na de Burning Crusade, Wrath of the Lich King en Cataclysm - was het nu eindelijk tijd voor de 4e uitbreiding op het spel: Mists of Pandaria. In Stockholm vond een van de door Blizzard (maker van het spel) erkende openings events plaats waar ik samen met mijn Buddy naar toe ben geweest na mijn zweedse les. Vanaf ongeveer een uur of kwart voor 9 tot 12 uur 's nachts hebben we daar gestaan om uiteindelijk het spel te kunnen kopen! Ja.. voor sommige mensen mag dit misschien heel raar klinken en ik vind het niet gek dat je me voor gek verklaard. MAARRRR! Zoals ik al zei, ik ben al 7 jaar lang een loyale speler en ben nog nooit naar zoiets geweest. Toen ik las dat er een event in Stockholm werd gehouden dacht ik: "Dit is je kans". Dus ja! Ik ben ook voor de eerste keer in 7 jaar tot middernacht als een gek gaan staan wachten om een spelletje te kunnen kopen. Maar ik was wel op livestream internet uitzending over heel europa, heb mooie kostuums gezien, heb een aantal goodies gekregen en ben nog deelnemer in een lotterij voor meer goodies! Zoals al die gekken zeggen die elk jaar naar Pinkpop gaan: je moet gewoon gaan voor de sfeer die er hangt. En dat was hier ook zo, mensen staan zo te trappelen om dat spel te kunnen krijgen, om kans te maken op een goodiebag en ga zo maar door. Ze hadden allemaal dingen daar georganiseerd, interviews met ontwerpers en details over allemaal dingen van het spel, van mechanics tot art en muziek. 

De wachtij buiten, heel ver weg in de verte de ingang

We zijn er bijna!

De versiering en schermen in de wachtrij

De ingang!

Naar binnen aan t schuifelen om wat te kunnen zien

De winnares van de kostuum competitie! Ze was echt prachtig!! Een heel erg mooie versie van Ysera!

Check that imba chinese panda hood!

Mijn lotterij wristband!

Mijn hoed en shirt!

Shirt in close up!

De hoed van boven ^^

En daar issie dan - my precious - Collectors Edition

Mijn art book!! JEEEEEEEEEEEJ! tekenen :D!!
Verder had ik ook nog een Mega Bloks poppetje van de key panda in dit hele verhaal, maar die zit nog veilig in zijn doosje achter t plastic opgeborgen voor de reis terug naar huis! De beste graphics card van de wereld werd daar ook weggegeven door Nvidia. De dame in het kostuum had deze in haar treasure chest zitten omdat ze een van de eerste 10 in de wachtrij buiten was. Maar alsnog - dubbeldik verdiend, ze was echt super vet! Ik heb trouwens twee shirts weten te bemachtigen ^^!! Om af te sluiten een filmpje om een impressie te geven van de avond, dit was tijdens een soort trommel concert van een Chinese groep.



To conclude!

Verder werd ik deze ochtend weer vroeg uit m'n bed getrapt omdat er mensen aan de elektriciteit in mijn kamer gingen werken. Allemaal nieuwe stopcontacten, bedrading etc. Wat ik op zich allemaal wel leuk vond - het enige wat ik minder vond is dat met het nieuwe systeem de meest essentiële lamp in mijn kamer niet meer werkt, deze heeft namelijk een te oude aansluiting. Dus ik ben even lichtloos! Moet dus nog een nieuwe lamp regelen.  
Volgende week moet ik examen doen, dus mijn activiteiten voor de komende dagen is leren, leren en nog eens.. LEREN! 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten