maandag 10 september 2012

School Continues :)!

Weer even de tijd om weer wat te schrijven voor mijn trouwe lezers ;)! 

Na mijn laatste les vorige week, had ik de rest van de week vrij - misschien herinneren jullie je dat nog. Ook had ik verteld dat ik die week van plan was eens uit mijn 'comfort-zone' te stappen en eens voor de verandering wat anders te gaan doen! Dit had ik allemaal perfect uitgestippeld, totdat..... ik ziek werd.. 
De ochtend van de Buddy Mingle werd ik wakker met ontzettende pijn in mijn keel en dit werd gedurende dag alleen maar veel erger met nog meer kwaaltjes die wezen op verkoudheid en misschien zelf iets wat weg had van griep. 
Omdat dit nogal even heeft doorgezet, heb ik ook de 'Amazing Race' op zaterdag moeten af zeggen en dat vind ik al met al, toch wel zonde. Jammer genoeg kan je niet plannen wanneer je wel of niet ziek word... 

Om jullie toch een idee te geven van Café Opera, wat een behoorlijk fancy place is, heb ik een aantal foto's ervan opgezocht om jullie een idee te geven waar het allemaal heeft plaats gevonden. 

Café Opera - Bar&Lounge
Café Opera - Andere kant van de bar
En zo ziet er dan gevuld, 's avonds uit. Pretty Nice, I'd say.
Van alles wat ik op facebook heb gezien, schijnt de race ook echt een groot succes te zijn geweest. Mensen hebben een hoop lol gehad, terwijl ik hoestend en proestend weg kroop onder mijn dekentjes ;) 

Afgelopen zondag heb ik echter natuurlijk wel gewoon mijn was-schema moeten doorvoeren. Hoestend of niet, de was moet toch gebeuren als ik ooit nog een schone onderbroek terug wil vinden in mijn kast. Ik ben met twee volle wastassen naar onze wasruimte vertrokken. Een met een zwarte/donkere was, en mijn beddengoed gecombineerd met wat lichte spullen. Alles verliep voorspoedig! Mijn twee wasmachines tegelijk aangezet en lekker weggekropen diep in mijn boek - Brisingr van Christopher Paolini - Toen mijn eerste wasmachine klaar was heb ik die leeggehaald in mijn super handige IKEA tas. De andere machine gaf aan dat hij nog 1 minuut moest draaien dus ik heb daar even voor staan wachten. Dat 'even' werd al gauw.. 5 minuten.. 10 minuten.. en ook 20 minuten en de wasmachine was er nog altijd overtuigd van dat hij 1 minuut moest draaien..... Na een half uur was mijn geduld op en heb ik de wasmachine onderbroken, ik had er genoeg van. Ik heb mijn toen nog altijd zeik natte was eruit gehaald - uit een machine die al een half uur was aan het centrifugeren - erg geïrriteerd heb ik toen ongeduldig naast een droger staan wachten om mijn beddengoed, handdoeken etc toch droog te krijgen. Toen dat eindelijk klaar was, ben ik min of meer stampvoetend (in mijn hoofd) naar mijn kamer gelopen omdat ik het ECHT gehad had, met wasmachines. Uiteindelijk was de les van die ochtend: Note to self - gebruik nooit meer wasmachine nummer 3. De volgende uitdaging is dan om al je was op te hangen om te kunnen drogen op het KLEINSTE rekje dat je maar kan kopen bij IKEA. Niet getreurd... voor iedereen die er ooit aan heeft getwijfeld.. ik weet echt wel hoe ik moet wassen en al zeer zeker hoe je te veel was, op een TE klein rekje moet ophangen. 
En dat ziet er dan zo uit. Dit zijn twee machines was, op een klein rekje tussen de ruimte van mijn kast en de voordeur. Die te zien is op eerdere foto´s die ik heb gepost van mijn kamer.
Verder ben ik die zondag lekker weggekropen onder mijn dekens en heb ik niet veel nuttigs meer gedaan. Want de dag erna had ik weer les en ik wilde daarvoor natuurlijk fit zijn!
Ik heb deze ochtend dan ook weer les gevolgd in Fashion Marketing. Deze keer weer iemand anders voor de klas, hele aardige man PHD student en deze manier van les geven beviel me al wat meer dan dat ik de vorige twee uur heb gezien. Het was een interessante twee uur, eerst met wat concepten, wat is fashion, wat is een fashion system etc. Om dan een discussie in de groep te beginnen door ons in te delen in groepen binnen de industrie en ons te laten verdedigen waarom wij de meest sterke macht binnen de industrie zijn. Ik was ingedeeld bij de producenten en ik heb op eerste instantie een aantal anderen het woord laten doen - ik zou mezelf niet zijn als ik het ergens weer niet mee eens was wat ze zeiden omdat het gewoon nergens op kon leunen en makkelijk onderuit te halen was - Toen (zoals ik verwachte) de docent op dat punt in haakte hebben ik met een andere student - zweedse jongen - het woord overgenomen en ons punt duidelijk gemaakt. Daarna gaf hij het woord aan de ontwerpers en die sloegen min of meer keihard op onze groep in, door te zeggen dat zij alles creëerden, het was hun visie en zij maken de ontwerpen en zonder hen zouden wij nergens staan..... (Ik had al een binnen pretje toen ik dit aanhoorde) Zoals verwacht gaf de docent weer het woord aan ons, omdat hij een weerwoord wilde horen. Toen hebben dezelfde zweedse jongen en ik daar maar even korte metten meegemaakt, om met name mijn punt duidelijker te maken heb ik dat stelletje ontwerpers duidelijk gemaakt dat ik nog nooit in een industrie heb gezien dat een ontwerper grote invloed heeft op zijn producent. Laten we even redelijk zijn.. als je de muziek industrie in wilt dan kan je zo goed zingen als je wilt maar als een producent je werk niet wilt opnemen en verspreiden, ben je nergens. De docent leek erg onder de indruk van onze scherpe, botte en enigszins neerhalende reactie ten op zichten van de ontwerpers, maar was zoals gezegd erg ´fond´ van onze reactie op de onnozele claim die gemaakt werd. Natuurlijk bestond onze reactie uit meer als dat, maar dat was wat de docent ook er uit lichtte. 

Het was al met al dus een interessante bedoeling deze ochtend en ik voorzie nog meer opkomende discussies die zeker leuk gaan worden om me in te mengen. Ik zou mezelf niet zijn als ik niet overal keihard tegenin ging, om mijn gelijk te krijgen. 

Verder heb ik eindelijk mijn studentenkaart, wat betekende dat ik nu officieel student ben en van alle kortingen mag genieten. Ik heb dus ook meteen mijn sportkaart geregeld, zodat ik eindelijk kan gaan beginnen wanneer ik maar wil!

Studentenkaart!

Mapje van de sportkaart met naam en logo!

Mijn sport ID!
 Verder zou het natuurlijk weer eens niet anders zijn als dat er iets niet klopte met wat ik had geregeld. Zoals jullie kunnen zien staat er op de studentenkaart een ´SJ´ logo, daar hoort ook een ´SL´ logo te staan voor het locale openbaar vervoer hier in stockholm. De sukkels van de studenten vereniging kunnen natuurlijk ook niet in een keer alles goed doen, omdat het ze pas na mijn mail op viel dat ik inderdaad een voltijd student was. Dus er komt weer een nieuwe kaart met twee logo´s in plaats van 1.

Mijn dag vorderde vandaag met me te realiseren dat deze week IK (en alleen ik) verantwoordelijk ben voor het schoonmaken van de keuken. 
Nu ik er eens een tijdje tegen aan heb gekeken, ben ik er achter dat ik het een belachelijk systeem is. Aangezien er zelfs van mij word verwacht dat ik andermans afwas uit het droogrek ga inruimen.. Ik vind het te gek voor woorden en weet daarom ook meteen weer waarom ik NIET deel. 
Ik weet dat sommige mensen zeggen: ´ja nu weet je pas wat echt studentenleven is´ - Nou als echt studenten leven alleen maar inhoud dat je achter de kont van anderen kan gaan opruimen en vegen, dan hoeft dat voor mij dus echt niet. Dan maar geen ECHTE student. Binnen 10 minuten heb ik me al dood geërgerd aan afwas die ze laten staan, overvolle afvalbakken omdat ze te lui zijn het eruit te pakken en een nieuwe zak erin te doen, het recycle systeem niet gebruiken, te grote verpakkingen in te kleine afvalbakken proberen te proppen... ENZOVOORTS ENZOVOORTS. 
Mijn idee: het is maar een week en dat is het dan voor mijn part. Als ik thuis ben - GEEN HAAR op mijn hoofd die eraan denkt om nog eens ook maar iets van mijn huis te delen met andere studenten. 

Nu is het tijd voor mijn eerste Zweedse les, ik heb er zin in en ga dus nu maar onderweg naar school :)! Jammer genoeg voor mij is het weer een beetje omgeslagen, maar dat zal ik wel overleven denk ik.. 
De Zweedse Schoolboeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten