donderdag 30 augustus 2012

Stockholm University& The School of Business

Op dinsdag 28 augustus was het dan tijd voor de main orientation day voor international/exchange students. Oftewel... een hele grote verzameling van mensen, die echt van over heel de wereld komen, in een lecture hall. 
We werden om 12uur verwacht in "Aula Magna" een echt indrukwekkende college zaal op campus Frescati - de grote campus.

Het podium voor de zaal, met op dat moment toevallig een eland op het projectie scherm

De zaal aan mijn rechterkant omhoog

De zaal aan mijn linker kant omhoog

En het huge houten plafond boven het podium dat door de hele zaal uitbreidde.
 Zoals je op de foto's kan zien had iedereen zijn eigen lampje boven zijn tafeltje dat je zelf aan en uit kon zetten - ideaal speel materiaal .... 
Er waren tussen 12 en 16.30 een hele hoop sprekers met een hele hoop informatie, wisselend van verzekering, IT services, health care tot reis mogelijkheden en studenten verenigingen. Kortom, een hoop informatie om allemaal later eens in te laten zinken. Na de informatie sessie hebben we nog een campus tour gehad en was het daarna tijd om maar eens voor de inwendige mens te gaan zorgen!
 

De woensdag erna dacht ik EVEN mijn university account te gaan regelen. Rustig uit mijn bedje gegaan en op mijn dooie akkertje naar de campus en IT helpdesk, waar ik zonder problemen een nummertje trok en dacht "ah ze hebben al veel gedaan vandaag" en toen keek ik omhoog naar het digitale nummertjes omroep bord... Mijn eerste gedachte: Oh neeeee....... op het bord stond nummer ~460, ik had nummer 598......  Dus ja ik heb vrijwel een hele dag gespendeerd aan wachten.. om binnen 2 minuten klaar te zijn als je word geroepen en weer weg te kunnen. Diezelfde middag werd er ook een picknick georganiseerd door de studenten vereniging en daar ben ik ook maar een kijkje gaan nemen. Een impressie daarvan is als volgt:


 Oftewel een veld vol studenten, in the middle of no where, die allemaal gaan picknicken met bier! Echt mijn favoriete bezigheid, des al niettemin - leuk gevonden en een grote opkomst. 

Vandaag was het dan tijd voor de algemene orientatie dag op de School of Business - dit is dus mijn afdeling en deze heeft zijn eigen campus. 
Na weer een informatie sessie met veel .. verassend... informatie, kregen we onze vakken lijst en log in gegevens en instructies om ons rooster te kunnen zien. Verder hebben we ook onze Buddy´s leren kennen, mijn buddy heet Hanna, een zweeds meisje met een vader uit de USA en grootouders uit nederland en op het eerste opzicht lijkt ze me best heel aardig. Ik verheug me super op het eerste vak, het is iets wat bij ons zeker niet word gedaan. Het vak heet Business Simulation en voor de geinteresseerde die engels kunnen ontcijferen, dit is de omschrijving van het vak:

"This course is built around the business simulation Webpolo. Webpolo is an interactive education platform where strategies, tactics and operations carried out by firms, meet on a market. The ambition is that the participants will acquire and refine their skills in business acumen, accounting, strategy, marketing and organization in a simulated environment.
During the first meeting the participants will be organized into a number of management teams. This will be done either by the groups themselves or by the lecturer. Or a combination thereof. This management team will be in charge over a simulated company for a number of years. In the beginning, the firms that the newly formed management is in charge of will be identical. Nevertheless, as time progresses the firms will meet different challenges (including the current capacity utilization, staff development, product development, pricing and marketing). Since the market is continuously influenced by the participants and the fact that each game is monitored by a simulation controller.
The business simulation is divided into four meetings where the management team will run the firm. In addition, there is a first introductory seminar, a seminar in the middle of the course (where co-operation in the management treated) and a final seminar where the winner is proclaimed."


Oftewel - super vet. Een gesimuleerde business omgeving en zelf beslissen over je eigen digitale bedrijfje. Mooie kans om eindelijk te kijken of ik ook echt wat kan met wat ik de afgelopen 2 jaar heb geleerd!
Voor degene die zich afvroegen of ik echt een zwaar schema heb en vaak op school zit, zo ziet een zweeds rooster eruit:



 En dit is dan.. voor de komende 4 weken.... Wat een lessen, maar maar.. ik kan dit echt niet bijhouden.. AHUM!!!

Verder heb ik ook nog een foto'tje gemaakt om jullie een idee te geven hoe groot Stockholm university is.

 Bij de blauwe marker, woon ik - Lappis. Links van het universiteits kaartje (waar ik zo lang voor in de rij heb moeten staan) zie je een oranje groepje gebouwen met de naam Kräftriket - dit is de naam van de campus waar de School of Business ligt. Daar tussen in zie je een grote groep oranje gebouwen, dit is Frescati - de grote universiteits campus. Verder kan je beneden op het kaartje in de iets zachtere kleuren `Hagaparken´ zien, dit is een heel groot natuurgebied dicht bij de campus en daar ligt het kasteel waar kroonprinses Victoria woont met haar gezin. Overigens ligt aan de andere kant van de grote campus ook heel veel natuur, daar waren we namelijk met die picknick ( is misschien ook nog een beetje te zien boven het gekleurde gedeelte ook al zie je daar alleen ´Stora Skuggan´ en wij waren verder in ´lilla skuggan´)

Als laatste voor vandaag in mijn blog, een "ode" aan paps en mams voor alles wat ze hebben gedaan voor me in de afgelopen weken/maand.
Mijn steun en toeverlaat :)!
 Dear Mom&Dad,

You've cared for me so much in 20 years. 
Encouraging me to overcome my fears.
One of those latest adventures, started about a month ago.
I did not say it, but yes, I needed you so. 
You've been there so many steps along the way.
Cheering me on, knowing just what to say.
I know I said goodbye without shedding many tears.
Just because I know, you taught me well throughout the years.
Be just as proud as I am, of what we have achieved.
You did so much for me, I can just say: Thank you! for having believed.
Through all the months of preparation and now the actual event.
Knowing that my every smile, hug and tear was meant.
You're in my heart, mind and arms every day.
With lot's of gratitude and love, thank you is really all I can say.

 Love from Sweden..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten