maandag 27 augustus 2012

Verhuizen&Lappis

Op zondag 26 augustus was het dan zover, tijd om weer te verhuizen naar een nieuwe woonplek in Stockholm. In de ochtend de laatste dingetjes bij elkaar gepakt om tegen elven dan afscheid te nemen, een moment waar ik lang tegenop heb gekeken. Ik heb de afgelopen 3-4 weken een ontzettend mooie, gezellige tijd gehad, met als belangrijkste dat ik graag thuis kwam want ik voelde mij ook echt thuis in mijn eigen Zweedse "mini-gezin".
 De avond van te voren heb ik overigens nog met Pap&Mam voor ze gekookt en ook toen weer een leuke avond gehad.
Even voor 12en begon de stormloop bij de housing office dan op de universiteit. Ik was zeer zeker niet de enige, maar het verkrijgen van mij sleutel ging alsnog redelijk vlot. Ik woon nu in Lappis, een studentencomplex ten noorden van de grote universiteit campus. Hieronder een overzicht van het gebied, ik woon op Forskarbacken, gebouw 3 (zie het rode cirkeltje) op kamer 1312. Voor degene die een postcode erbij willen dat is SE - 114 15 Stockholm.

Tijdens het wachten op mijn sleutel kreeg ik een kopie van mijn contract en de regels te lezen. Hier stond duidelijk in dat er strenge schoonmaak regels waren bij het verlaten van je woning, lap de ramen, dwijl de vloeren, poets de tegels op de badkamer, neem alles nat af, kasten, wc, meubels etc etc.. Na dit alles dacht ik een redelijk schone kamer te gaan aantreffen....


Tevergeefs gehoopt op deze mooie droom.... De deur ging open en we liepen in op afwas, vuilnis, stof dat maanden is opgehoopt, ongepoetste wc, putjes vol haren, waardeloze lakens,kussen en matras. Mijn ergste studenten nachtmerrie was zojuist uitgekomen. 
Gelukkig niet lang getreurd en getreuzeld en samen met pap en mam meteen aan de schoonmaak gegaan. Het water was helemaal zwart nadat het een aantal dingen had gepoetst. Nadat pap het laatste stukje vloer had gedweild, was het dan op naar IKEA. We waren er al eens eerder geweest en deze IKEA is echt immens groot. Om alles nog beter te maken was de vrijdag van te voren PayDay... alle zweden hebben hun salaris gekregen, wat niet veel goeds voorspelde voor de drukte bij IKEA, niet getreurd ... natuurlijk zag het er ZWART van de mensen. 
Om half 7 's avonds was onze IKEA missie dan voorbij.... eindelijk... Zuurtjes aan het roken, maagklep aan het fluiten toen maar eerst gegeten in het hotel van paps en mams. Gelukkig voor mij was het geen probleem en niet al te veel moeite dat ik daar zondag nacht zou doorbrengen aangezien de kamer nog niet echt bewoonbaar was. 
Na een avondje ploeteren waren we in ieder geval voor het grootste gedeelte dan klaar. De volgende ochtend hebben we de laatste dingetjes op een rijtje gezet, om erachter te komen dat we toch nog iets waren vergeten bij IKEA en we dus terug konden - gelukkig was het er nu veeeeeeeeeeeeeeel rustiger. 
We zijn tot lunch ongeveer bezig geweest en dit is dan het uiteindelijke resultaat: 

Vanuit de kamer, richting de gangdeur, rechts mijn kledingkasten en op het einde kan je mijn wasrekje zien uitsteken aangezien ik net mijn eerste was had gedraaid.

Dit is dan de badkamer, het douchegordijn (in het midden) is nieuw, en mijn extra set beddengoed hangt er op dit moment te drogen. Rechts voor de wc. Ook het bad matje waar je een klein puntje van ziet, is nieuw.

De linkerkant van de kamer als je binnenkomt, met een boekenkast, een mini bureau (bedoeld voor hele kleine mensen) een spiegel, een soort luie stoel - waar ik een plaid in heb gelegd - en het eerste nieuwe gordijn.

De rechterkant van de kamer, het grote bureau, nachtkastje, het andere nieuwe gordijn, op de voorgrond een nieuwe mat op de grond (met name in de winter handig) en een nachtlampje erbij op het nachtkastje.

En om het hoekje is dan het bed, met nieuw beddengoed, matras, deken, kussen etc. Met natuurlijk, mijn fluffy vriendjes aan het hoofdeind (die ik zeer zeker nodig zal gaan hebben).
Dat is dan een impressie van mijn eigen kamer. De badkamer heb ik voor mezelf, maar zoals je al kan bedenken is de keuken gedeeld. In het midden van het blok is een soort keuken en woonkamer gemaakt die gedeeld word met in totaal 10 woningen. Iedere woning heeft in de keuken verticaal een eigen kastjes "rijtje". Een hangend kastje, een la en een kastje onder het aanrecht die bij jou kamer horen. Verder zijn er 4 koelkasten en vriezers die worden gedeeld - hier moet je dus je eigen plankje toe eigenen. & zijn er twee fornuizen met ovens waar gekookt aan kan worden. Er zijn ook dingen zoals een magnetron, waterkoker, broodrooster etc. Natuurlijk zijn er ook gezamenlijke spullen in de keuken, maar bij de hygiëne van deze dingen heb ik soms nog wel mijn vraagtekens sinds de keuken zelf al niet de schoonste is. In de woonkamer staat dan een grote eet tafel een bank en een tv - ik voorzie dat ik hier niet veel tijd zal doorbrengen aangezien ik dan liever tv kijk op mijn laptop. 

Morgen om 12 uur begint de algemene voorlichtingsdag voor buitenlandse/uitwisselingsstudenten en die duurt tot ongeveer half 5 's middags/avonds. Daar word veel informatie gegeven over de regels, hoe dingen worden aangepakt op de universiteit, reisinformatie, persoonsnummers etc etc. 

Aangezien ik vandaag niet een van mijn beste avonden heb, denk ik zoals het in mijn vorige huis normaal was, dat ik maar eens naar bed ga. Vroeg erin en maar proberen wat te slapen en het allemaal over me heen te laten komen. Het is hier natuurlijk een stuk stiller dan het was in mijn vorige thuis en dat is altijd even wennen. Ik kreeg vanavond dan ook een fijn nieuwtje dat Trick toen hij thuis kwam het hele huis heeft afgezocht naar mij en nogal teleurgesteld was toen hij zich realiseerde dat hij me niet ging vinden. Toch een fijn idee dat je word gemist... 

Ik hoop dat ik net zo snel wen aan deze nieuwe omgeving als de vorige, alles zal vanzelf wel los lopen zodra ik aan mijn colleges ga beginnen.

Veel Liefs en voor vandaag een hele diepe zucht uit Lappis, Stockholm, Zweden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten