donderdag 9 augustus 2012

Quick Update

Goedemorgen Everyone!
Vandaag (vergeleken met de afgelopen dagen) weer een iets sobere dag in Zweden. Maar tot mijn opluchting nog geen regen - die overigens wel gedurende de hele dag voorspeld is. 

De laatste keer eindigde ik mijn bericht met het "Breaking News" dat ik Chicken Fajitas ging eten - & Jaja.. dat heb ik gedaan en ik vond het nog niet eens vies ook :)! Misschien zelfs best lekker ;) .. Moet oppassen wat ik zeg anders krijg ik straks nog minder (mijn geliefde) aardappels als ik thuis kom :P! 

De volgende dag (maandag) was mijn eerste dag dat ik vanuit Tyresö naar school ben gegaan. Voor de geïnteresseerde: ik vertrek ´s ochtends om 11.30 om om 11.59 de bus te kunnen pakken vanuit Nyfors (lijn 873) richting Gullmarsplan. Daar pak ik vervolgens de metro (groene lijn) naar het Centraal Station en loop vanuit daar naar school om dan ongeveer om.. 10-5 voor 1 ´s middags daar binnen te lopen. Als je het de eerste keer doet en gewend bent dat je altijd binnen een mum van tijd op school bent.... dan is het heel ver :P Maar ook dat went heel snel, mijn perceptie van "ver" word in snel tempo bijgesteld :P. Voor nederlandse begrippen reis ik dus elke dag van kerkrade naar eindhoven, wat ik dus absoluuuuuuut nooit zou doen in nederland (elke dag) - want dat is veels te ver natuurlijk :P! Maar ik ben heel huids heen en terug gekomen en toen ik net bezig was met mijn laatste berg etape lopen onderweg naar huis, kreeg ik een smsje van Marcus: "You´re not lost I hope?" & uiteraard was NEE het antwoord :P ik was gewoon een beetje trager op de terugweg.... Thuis stond er dan als diner "Raggmunk" op me te wachten. Dit is vrij vertaald een Zweedse aardappelpannenkoek.  (Voor de nieuwsgierige onder ons: https://www.google.com/search?q=raggmunk&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&authuser=0&ei=lXMjUIjdEOKJ4gSUp4CADw&biw=1366&bih=664&sei=p3MjULLLBJPY4QTqo4DICw )
Erg smakelijk en ruikt ook erg lekker, en zoals het met pannenkoeken bakken hoort, was de eerste voor de hond (omdat ie een beetje mislukt was :P)

Op school gaat alles nog steeds zijn gangetje. We gaan aandachtig verder met Adjektivs, zinnen schrijven, praten en lezen. Iedere keer weer iets ouds en ook weer iets nieuws. Eerder deze week was het mijn huiswerk om zinnen te maken met adverbs en een gesprek te schrijven. Dit is natuurlijk aandachtig gecorrigeerd door Marcus&Elin, ik geloof dat ik me op een moment zelfs in een gemixt van Engels en Zweedse discussie bevond over wat het nou wel moest zijn in correct Zweeds. Jammer genoeg werd ook hun Zweeds (zij het wel minimaal) gecorrigeerd door mijn (soms betweterige) lerares.

Verder heb ik alleen maar weer een volgende mijlpaal bereikt op dinsdag, aangezien ik mezelf gewoon netjes heb gewaagd aan Zweedse Verse Pasta (Ja dit leest u goed PASTA), met kip, crème fraiche met Franse Kruiden en broccoli. & ook dat was wederom best goed te eten, ook al is de smaak van crème fraiche wel even wennen als je het nog nooit eerder hebt gegeten.

Gister was dan (bijna tot slot) de tweede Social Activity van de EILC, die misschien wel een beetje (letterlijk) in het water is gevallen. Tenminste, voor de middag groep. Er werd eerst een foto wedstrijd gehouden in het centrum van Stockholm: de groep werd in gedeeld in 5 groepen, die ieder naar een van de volgende "wijken" van Stockholm werd gestuurd: Normalm, Vasastan, Kungsholmen, Östermalm of Södermalm. & de bedoeling was dat iedere groep 2 opdrachten uitvoerde, namelijk het maken van foto´s van stereotypes van de wijk. Mijn groep eindigde met de opdracht Östermalm, dit is min of meer de dure wijk van Stockholm en daarom werden wij opgezadeld met de opdracht: Maak een foto van een "fancy" lady met een KLEIN hondje. & als tweede "Zoek een van de populaire (dure) clubs op stureplan en maak van jezelf een foto ervoor looking like a "Stekare". Dat laatste woord heeft misschien wat uitleg nodig, ze worden ook wel "Bratts" genoemd en het is min of meer de jongere, spoiled groep die gekleed zijn in heel dure kleding, veel uitgaan en tijdens dat uitgaan er een gewoonte van maken om de duurste fles champagne te bestellen bij de ober en hem daarna te commanderen om deze fles leeg te schudden ,, straight down the sink/drain. En dat alleen maar om te laten zien, hoeveel geld ze hebben (of beter gezegd hoeveel geld pappie en mammie hebben). Wat andere groepen onder anderen moesten doen: Fotografeer een blogger, een Latté Mamma (moeders, met dure kinderwagens met een Latté houder in Vasastan), een Hipster, een ontevreden Kungsholmer etc etc... 
Om uiteindelijk alles aan elkaar te laten zien bij "Globen", dit was namelijk de volgende bestemming van de dag. Globen is een gebouw/arena van Sony Ericsson, waar veel bekende shows/wedstrijden etc worden gehouden. Het is een rond gebouw en daarom niet te missen aan de skyline van Stockholm. Het is maarliefst... 130 meter hoog en staat het meest bekend om de "Skyview". Dit zijn gondola's die langs de zijkant van deze bol helemaal omhoog gaan, om vervolgens een spectaculair uitzicht over Stockholm te geven. Met mooi weer is dit natuurlijk fantastisch, jammer genoeg voor de middag groep was het EEN EN AL WOLK boven Stockholm toen wij aan de beurt waren. We konden zelfs de bliksem op eerste rang bekijken! Dus eerlijk gezegd was ik wel weer blij toen we beneden waren :P! een van de weetjes die ze je over "The Globe" vertellen: als je een gewone kraan open zou zetten in de bol, duurt het 40 jaar om hem volledig op te vullen met water. 

Om de blog af te sluiten, heb ik gister met dat weer ook meteen geleerd dat Paraplu´s niet werken in Zweedse regenbuien. Meestal is het slag regen, veel wind, en niet functioneel. Besides that, bleek de paraplu die mijn zorgzame moeder me had meegegeven ook nog eens kapot te zijn. No worries mam, shit happens, niet jouw schuld! (LY!!) Dus na mijn douche binnenshuis die ochtend heeft het Zweedse weer me gister middag nogmaals getrakteerd op een douche. Het word dus nodig tijd voor een Zweedse regenoutfit! 
Ook vandaag word er weer regen voorspeld zoals ik al zei en toen ik vanmorgen naar beneden kwam, vond ik een briefje op de keukentafel incl. paraplu. Wat heb ik toch een zorgzame host&hostess :)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten