donderdag 16 augustus 2012

Life in Sweden Continues!

Jullie waren al up-to-date over het feit dat mijn taalcursus langzaam tot een einde komt. Morgen ga ik presenteren en hopelijk heel Zweeds klinken! & maandag doe ik examen :)! Ik heb er veel vertrouwen in en ga natuurlijk voor een ruime voldoende!

Om jullie even bij te kletsen over de laatste sociale activiteit met de EILC, heb ik net een tijdje zitten wachten totdat eindelijk alle foto's waren upgeload!
Voor deze activiteit vonden ze het leuk om de middag groep voor een keer in de ochtend te laten komen. Voor mij betekende dat dus opstaan om 6.30..... 
Ik arriveerde dan ook als de eerste bij het zo beroemde en populaire Vasa Museum. 

Korte beschrijving: Dit museum is gewijd aan iets waar Zweden blijkbaar heel trots op is. Het enorm grote oorlogsschip 'Vasa' dat binnen twee jaar gebouwd is, en na ongeveer 20 minuten.... is gezonken......  Niet bepaald iets waar je trots op zou zijn (zou je zeggen.....) Wat dan wel weer heel bijzonder is, is dat na 300 jaar onderwater het schip in een stuk is opgevist en sindsdien in een stuk gehouden word in dit museum. Ze hebben het hout natuurlijk bewerkt met een stof om al het water eruit te halen en daarmee het mogelijk te maken 't zo goed te bewaren. Als ik zeg een enorme groot, dan bedoel ik ook echt een HUGE schip. Het is gebouwd door twee 'shipbuilders': en naast een zweed was er jaja... een NEDERLANDER die dit schip heeft gemaakt. Ook het hout dat is gebruikt om het schip te bouwen is door zweden gekocht van nederlanders. Grote vraag is natuurlijk; Waarom is Vasa gezonken? Het antwoord is vrij simpel en obvious als je achter het schip gaat staan. Het is enorm hoog en smal, en omdat het een van de eerste schepen met twee kanon decks, zakte het schip niet heel ver het water in. De laagste patrijspoorten zijn net boven water niveau als je ze op de foto bekijkt. Wat heeft het zinken dat echt veroorzaakt? Als een schip te water word gelaten, is het normaal dat het saluut schoten lost. De Vasa had maar liefst 64 kanonnen... die allemaal tegelijk dat schot vuurden, waardoor het schip kantelde en er water door de patrijspoorten naar binnen stroomde... en toen werd het te zwaar en is het gezonken zo'n 120 meter van de kustlijn. Grappig is... ze wisten dat het schip ging zinken, om te kijken of een schip stabiel was, deden ze in die tijd een test met 30 man, rennen van een naar de andere kant van het schip om het te schommelen (en dat 6x). De Admiraal van het schip heeft deze test op de Vasa alleen na 3x gestaakt omdat hij bang was dat het schip in de haven al zou zinken..... Nuff Said. MAARR! Ze waren niet dom in die tijd.. ongeveer twee jaar later kwam de tweede 'Vasa' - 1 meter breder dan het origineel - en deze boot heeft maar liefst 30 jaar oorlog gevoerd.







Na het bezoek aan het museum was het tijd voor ons eigen avontuur in bootjes! We hebben waterfietsen gehuurd en daarmee over het water 'gecruised'. Meeste van deze bootjes zijn voor twee personen en ik eindige uiteindelijk met een Tsjech, genaamd Tomas (uitspraak; Tomash). Ja.. alweer een Tsjech, de andere jongeman bleek uiteindelijk nogal een partypooper te zijn sinds hij niet eens mee ging naar de andere bootjes. Dus samen met Tomas heb ik ongeveer een uur rondgedobberd en getrapt op Stockholm's waterwegen, om het nu ook eens op mijn gemak vanaf een andere kant te bekijken. Wat natuurlijk eindigt in een aantal leuke kiekjes!


Djurgarden's Bron (=brug)

Zicht op Strandvagen vanaf het water

Skeppsholmen

Mijn waterfiets buddy! Tomas

Vasa vanaf  het water

Nordiska museum en Junibacken vanaf het water


& That's me!
 Voor de gene die het nog niet helemaal door hadden, deze foto's heb ik natuurlijk niet zelf gemaakt! Ik heb Tomas via de andere Tsjech leren kennen en hij heeft nogal een handje aan foto's van mij maken als ik dat niet of nauwelijks in de gaten heb. Zoals hij het zegt: I need to act like paparazzi in order to get you on a picture! Maar zoals de laatste foto laat zien, Laura is still very F'ing Happy in Stockholm&Sweden! But that's not that hard when you are surrounded by nice people. I never doubted my choice and I still don't. Every day reminds me again, that Sweden and its capital Stockholm; are my ultimate exchange destination and they already feel like home!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten