vrijdag 24 augustus 2012

Swedish Food!

Om jullie allen een beeld te geven van het Zweedse eten dat ik de afgelopen tijd heb geproefd en ook gegeten (in de meeste gevallen) - dacht ik maak daar ook maar een post over. 

Van alles recepten vinden is nogal moeilijk. Sommige zijn alleen te vinden in het Zweeds en ik kan ze nog niet bruikbaar vertalen. De meeste kan ik wel vertalen, maar waren dan weer niet identiek aan het recept dat hier thuis werd gebruikt.
Maar ik heb in ieder geval van alles een plaatje verzameld zodat jullie het eens kunnen bekijken!

Een van de meest beroemde Zweedse maaltijden is misschien toch wel Köttbullar - vrij vertaald: Vleesballetjes. In Zweden word dit geserveerd met aardappelpuree, lingonberries(een klein rood vruchtje) en een voornamelijk romig sausje. Zowel mam als ik hebben deze specialiteit gegeten in de eerste week. & Laten we heel eerlijk zijn, deze is echt beter als de vele rip-offs/fakes/nepperds die in Nederland worden verkocht! En zoals het misschien in nederland word verkocht, Nee je eet he tniet met pasta, je eet het niet met brood, je eet het gewoon met Aardappels!




Het aller eerste huisgemaakte Zweedse voedsel dat zowel ik als pap en mam hebben geproefd is Marängsviss. Dit is een toetje en het is heel zoet. De ingrediënten zijn snel opgesomd (van wat ik herinner): Vanille ijs, room en schuimpjes. & eventueel nog chocolade saus. Het is erg lekker en ziet er als volgt uit!



De eerste maandag in mijn nieuwe thuis was het dan tijd voor de volgende specialiteit. Raggmunkar! - aardappelpannenkoek. Dit is erg lekker, voor degene die geïnteresseerd zijn, hier heb ik wel een recept van! Zweden eten het trouwens vaker samen met een soort jam...



Volgende experiment was Kroppkakor, niet zo´n heel groot succes wat mij betreft maar dat kon er ook aan liggen dat degene die wij hadden niet zelf gemaakt waren. Zoals de Zweden zelf zeiden: "They dont do themselves justice!" Het zijn eigenlijk bolletjes van aardappelpuree gevuld met varkensvlees en wat kruiden. Maar om even een plaatje te schetsen:



Het laatste en meest recente Zweedse gerecht was Lapskojs!! Dit gerecht was helemaal homemade door Marcus en het was erg lekker! Mondgevoel is een beetje als boerenkoolstamp, alleen zonder de boerenkool. I.p.v. de groente is het heel fijn gesneden vlees. Dit eet je dan samen met "pickled"/iet wat zurige rode bieten. Ook al smaakte voor mij niet veel anders dan gewoon koude rode bieten! Maar dan alsnog het was zeer zeer smakelijk en is een aanrader!


 Dus ver een lijstje van traditioneel Zweeds voedsel. Als iemand een recept wil hebben, laat een berichtje achter op facebook of stuur een mailtje en dan zal ik er even voor gaan zitten om een recept (vrijwel foutloos) te vertalen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten