donderdag 16 augustus 2012

Hometown Presentation :)!

Aanstaande vrijdag geef ik als onderdeel van m'n examen een presentatie over de stad waar ik vandaan kom/waar ik ben opgegroeid. Na een avond lang zwoegen is het dan eindelijk zo ver: het is klaar! Nu alleen nog uit je hoofd zien te leren.... 


I dag tänker jag berätta lite om min hemstad, som heter Kerkrade. Det är en relativt liten stad i södra Holland. Den ligger nära den tyska gränsen i länet Limburg. Kerkrade har cirka 50.000 invånare. Kommunen är cirka 22 kvadratkilometer stor. Staden har en egen dialekt, och det är mycket vanligt i södra Holland att städer har egna dialekter.

Under sjuttonhundra talet, växte staden snabbt p
å grund av gruvindustrin. Alla gruvor stängdes runt 1960 (nittonhundrasexti). En av de äldsta byggnaderna i staden är `Ehrenstein´, som är ett slott från trettonhundra talet. Det används nu som hotell och restaurang.

För holländska förh
ållanden är det ganska mycket natur runt staden och det är mycket kullar.
Staden arrangerar vart fjärde
år `World Music Contest´. Musikkårer från hela världen kommer för att tävla.
Själv, känner jag inget band till min hemstad. Det är bara en sak som binder mig till Kerkrade och det är familjegöretaget. Företaget ligger vid stora torget och har så gjort i 150 (hundrafemti) år.
Min pappa är den fjärde och förmodligen den sista generationen som driver företaget.

Det var alt jag hade att berätta, tack för att ni har lyssnat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten