donderdag 23 augustus 2012

De Laatste Loodjes van de EILC

Afgelopen maandag was de laatste dag van mijn 'Erasmus Intensive Language Course', de dag van het examen en diezelfde avond een soort afscheidsfeest onder het mom van een 'Crayfish Party'.

Dit feestje werd gegeven in 'Hellasgården' een plek buiten Stockholm waar je kan zwemmen, er zijn fitnesscentra (binnen en buiten) en waarschijnlijk nog veel meer kan. In ieder geval ook wandeltochten kan doen en in de Sauna kan relaxen. Wij hadden daar een huisje waarin de ruimte was om binnen te kunnen eten, en een houten terras buiten waarop gebarbequed kon worden. En het huisje stond vrijwel direct aan het water. Wat natuurlijk mooi uitzicht betekend!

Wat ze ons niet hadden verteld is dat we uiteindelijk alle Zweedse feestdagen in een avond gingen doen. We hebben dus het komende lijstje afgewerkt: Midzomer, Valborg, Pasen, Lucia, Kerstmis en uiteindelijk dan de 'Crayfish Party'. Midzomer of in het engels: Midsummer, is een feest waarbij de Zweden de langste dag van het jaar vieren. Ze dansen dan met iedereen rond grote versierde palen overal in het land & natuurlijk moesten wij dat ook doen om het feest fatsoenlijk te vieren. Wij deden uiteindelijk de Kikkertjes Dans.. zoals het aan ons werd uitgelegd. En de tekst van dit liedje bestaat eigenlijk uit niet meer dan.. kikkertjes, ze heben geen oren, ze hebben geen staart en ze doen kwuakkwuak :P. Luidkeels zingend en dansend met 55 man op een veld... is dat een komisch gezicht voor voorbijgangers. Valborg is een feest waarbij ze het einde van de winter vieren, ook hier hoort dansen, zingen en spelletjes doen bij. En dus werd dat ook gedaan door onze groep, varierend van zaklopen, spijkerpoepen, rondjes rennen totdat je duizelig werd en met een zak over je hoofd hopen dat iemand anders je de goede weg op stuurt vanaf een afstand. 

Daarna werd het feestje binnen voortgezet met traditioneel eten voor elke gelegenheid, een ei om in te kleuren voor Pasen en toen was het tijd voor Lucia. Lucia word gevierd op 13 december en het verhaal over deze feestdag is dat de jonge vrouw Lucia, een heel sterk geloof had in God, waardoor ze ondanks haar heidense daden (voor haar tijd) maar niet kon worden gedood. Echter toen ze een moment twijfelde aan haar geloof, heeft het haar leven gekost. Lucia brengt zogenaamd "het licht" voor blinden. Met Lucia word er op scholen dus altijd een jonge dame gekroond tot Sankta Lucia, er word dan een witte jurk gedragen en als het donker is met kaarsen door het dorp gelopen en gezongen. 
Kerstmis is natuurlijk niet veel anders als bij ons, ook hier dansen ze rond de kerstboom en word er gezongen.. Een tekst die vertaald dicht bij; Dikke oude man breng ons vrede, geluk etc... 
We moesten ook allemaal een klein cadeautje meebrengen om daarna uit te wisselen met anderen. Dit symboliseerde natuurlijk de cadeaus die met kerstmis worden gegeven. 


 Ik had zelf een reep chocolade gekocht,, maar het bovenstaande had ik gekregen voor onze mini kerstmis! Best een leuk cadeautje al zeg ik het zelf!

Na kerst was het dan tijd voor de Crayfish party, deze feesten worden alleen in eind augustus-begin september gegeven omdat alleen dan crayfish mogen worden gevangen. Wat is Crayfish? Een mini Kreeft. Mijn eetlust verging me totaal toen dit beestje me op mijn bord lag aan te kijken en mijn buurman hem vrolijk uit elkaar was aant peuzelen.. 
Voor elke feestdag hadden we trouwens, typisch Zweedse gerechten. Zo is Zalm heel populair met midzomer, barbeques met Valborg etc etc.. 

Het rare ding op mijn hoofd, is een hoedje dat traditioneel is voor een Crayfish feestje... heel erg charming.
Daarna was het tijd om afscheid te nemen van onze leraressen. Er werden natuurlijk een paar cadeautjes gegeven en voor iedereen die zichzelf afvroeg, wie heeft je nou al die tijd les gegeven, nou hier komt ze dan!

De oude vrouw links is mijn lerares; Birgitta. En de mevrouw op de voorgrond is Suzanne, de andere lerares van de intermediate en ook van 1 beginner groep. 

Het was die maandag trouwens ook de verjaardag van een van mijn klasgenoten. En omdat de spaanse dames zo erg aandringde, dan toch maar op de foto en samen 22 maken!

Het uitzicht over het meer werd gedurende de avond trouwens niet slechter, maar alleen beter. Echt een prachtig, en rustig gezicht behalve als je dronken classmates besluiten te gaan skiny dippen ... ook al waren ze met dat idee minder blij toen ze weer uit het water kwamen. Maar alsnog een prachtig uitzicht!


De dinsdag erna zijn we met school naar Skansen gegaan, maar daar hebben jullie eerder al foto's van gezien!

Woensdag was het dan tijd voor de uitreiking van onze certificaten en de bekendmaking van cijfers. Zodat iedereen het kan zien,, dit is het papiertje waar ik zo trots op ben!
Ondertekend en wel, mijn certificaat. B1 is in 4 weken tijd echt een hoog level. Zoals mijn lerares het zelf zei; ik ben er als een van de beste uitgekomen. Grappig vond ik zelf dat ik het beter had gedaan dan iemand in de gevorderde klas!

Aan het eind van deze blogpost dacht ik dat het misschien wel leuk was, om eindelijk te zien waar ik nou helemaal doorheen loop als ik naar de bus moet.
Zoals ik zei, het is een 20 minuten lange loop en als ik bos zeg, dan bedoel ik ook bos. Op minder dan 5 minuten afstand van het huis begint het bos. De volgende foto's zijn de route die ik afleg door het bos en veld om bij de bus te komen. Voor degene die het zich afvragen, er zit geen enkel stukje dubbel bos tussen!

Het begin van het bos!

Dit pad loopt naar beneden...

En nog verder naar beneden

Om daarna nog verder naar beneden te gaan

Daar is dan het einde van de afdaling! De opening naar het veld

Dit is het veld waar je dan omheen moet lopen. Links op de foto waar de bomen iets uit elkaar staan boven het midden van de foto is waar je uiteindelijk naar toe moet

Het pas langs het veld, met in de verte de start van een nieuw stuk bos

Bestemming bereikt! Aan het eind van het veld kijk je dan hier richting het volgende pad wat gevolgd moet worden om bij een bus te komen.

Hier is een splitsing, voor de bus ga je links omhoog, voor het nationaal park, rechts naar beneden

Een terugblik naar waar je dan vandaan bent gekomen. Iets boven de horizon van de foto zie je een wit streepje, dat is waar het pad uitkomt bij het veld

Up we go!

En verder omhoog, rechts naast deze weg ligt trouwens het meer wat je op de foto bij de splitsing een beetje kon zien

En nog een stukje verder omhoog....

Om bij de geasfalteerde weg uit te komen!

En daar heel in de verte dan het einde van dit pad te zien

&als je die weg bent uitgelopen zie je daar in het midden van de foto de bushalte!

Mijn busstop! Yeey!

En dit is dan het uitzicht vanaf de bushalte. Je komt dan van helemaal links op de foto tussen de bomen vandaan
 
Voor de rest is er op dit moment niet zo heel veel te melden, school is gestopt en het is nu voorbereiden op mijn verhuizing. 
Ik heb vanaf nu niet echt meer veel te doen, ik heb vandaag een mini koelbox gekocht en naar huis gedragen omdat ik echt afschuwelijke koelkast verhalen heb gehoord. Ik ben mijn ikea lijstje aan het schrijven! & voor de rest lekker relaxen @ home.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten