zaterdag 4 augustus 2012

Update: Swedish Lessons

Eindelijk! Fatsoenlijk internet!!
Ik zal maar eens beginnen met de vorderingen op school.

In de eerste twee dagen (zoals in het vorige bericht stond), hebben we basis zinnen en zelfstandig naamwoord regels geleerd.
Inmiddels zijn we begonnen met Werkwoorden en alle regels die daarbij horen. Wat anders is in het Zweeds is dat er in de verschillende tijden geen vervoegingen zijn zoals wij dat kennen in het Nederlands. - ik zeg hij zegt wij zeggen: bestaat niet in het Zweeds, als je het dus zou moeten vertalen is het allemaal ik zeg hij zeg wij zeg. Wat het natuurlijk ook in een beetje makkelijker maakt. Verder hebben ze net zoals ons regelmatige en onregelmatige werkwoorden en binnen de "regelmatige werkwoorden" hebben ze 4 sub groepen waar ze in worden verdeeld, die dan weer anders worden vervoegd per subgroep.

Na de werkwoorden zijn ze begonnen met 'so-called' Pronomen. Ik ben het Nederlandse woord ervoor even kwijt maar ze bedoelen ik/hij/zij/wij/mijn/zijn/haar/mezelf/hemzelf etc etc etc. Daarin hebben ze een onderwerpvorm van het woord, objectvorm en dat allebei ook in het meervoud. En er zijn sommige uitzonderingen die best moeilijk zijn om te begrijpen als "niet-zweed"





Tussendoor kwamen een aantal voorzetsels ter sprake waardoor we daar iets eerder dan gepland ook me zijn begonnen. As in: een papiertje met de voorzetsels en de vertalingen daarvan voor het maken van zinnen (c.q huiswerk).





Huiswerk dat moest worden gedaan gedurende dit weekend heeft te maken met woordvolgorde. We moeten dus nu leren in welke volgorde zweden hun zinnen opbouwen. & natuurlijk kwam het niet als een verrassing dat ook in die regels... uitzonderingen bestaan [YEEEEY!!]

Maar over het algemeen gaat het leren van Zweeds me nog goed af. Als ze niet te snel praten kan ik best eruit opmaken wat ze tegen elkaar zeggen. Het uitspreken en lezen van Zweeds kan ik op dit moment beter dan schrijven, maar ik denk dat het mede komt omdat ik in het Engels les krijg, terwijl Zweedse zinnen misschien veel meer lijken op Nederlands in sommige gevallen. 



Ik ben in ieder geval al gerust gesteld met het idee dat ik het examen niet kan failen. Je krijgt individueel een eigen niveau toegewezen, net zoals dat op de universiteit met Engels.
Ik heb nog 3 weken en ik houd mezelf zeker weten vast aan Practice makes Perfect! Zeker sinds in de afgelopen dagen, ik hoor een hele hoop Zweeds.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten